The Field: Repetice nade vše

7. říjen 2013

Když v roce 2007 vyšlo u labelu Kompakt debutové album From Here We Go Sublime do té doby celkem neznámému švédskému producentovi schovanému za aliasem The Field, způsobilo na klubové scéně solidní poprask.

Axel Willner samozřejmě nebyl prvním, kdo postavil svoje skladby na nekonečné repetici a postupné modulaci krátké melodické smyčky pod dusotem rovných beatů. Ale způsob, jakým dokázal zcela organicky propojit ambientní kytarové loopy s techno rytmem, byl tak chytlavý, opojný a návykový zároveň, až člověku přecházel sluch.

Další dlouhometrážní porce shoegaze minimalu (nebo ambient techna, chcete-li) na sebe samozřejmě nenechaly dlouho čekat, nicméně ani jedna z obou desek i přes nesporné kvality už nedokázala překonat skvělý debut. Šest let poté, znovu na značce Kompakt, teď The Field přichází s albovým následovníkem číslo tři a základní otázky zůstávají stejné: Je ve Willnerově produkci patrný nějaký vývoj a dosahuje nová deska kvalit zatím nepřekonané prvotiny?

Odpověď na první otázku je jasná a stručná. Vývoj? Jaký vývoj? Kouzelná formule evidentně stále funguje, tak proč něco měnit. Deska Cupid’s Head nepřináší ani evoluci a už vůbec ne revoluci. Vlastně je po většinu hodinové stopáže k nerozeznání od předchozích nahrávek. To už člověka při poslechu šesti v průměru devítiminutových opusů spíš napadne, jestli on náhodou ten šizuňk Axel Willner před pár lety nesložil nějakých čtyřicet padesát skladeb, které nám teď dávkuje v pravidelných dvouletých intervalech a vydává je za aktuální produkci.

02981839.jpeg

Skvělý track No. No..., titulní Cupid’s Head s klasickým vokálním samplem nebo závěrečná méně výrazná 20 Seconds Of Affection by klidně mohly figurovat na debutu From Here We Go Sublime, jak moc se ve všech ohledech podobají skladbám z něj. Jen už chybí ten moment překvapení a počátečního okouzlení, který tak skvěle zafungoval v roce 2007.

A bohužel nejen ten – občas chybí taky pestrost použitých samplů, nápaditost při jejich loopování a nějaký méně obvyklý melodický motiv. A přitom čtvrtá řadovka The Field začíná nadějně a nečekaně – krátkým šumícím kytarovým samplem ve stylu Boards Of Canada, který vzápětí přechází v roztěkanou smyčku s postupně vrstveným beatem a dalšími zvukovými plochami. Jenže jakkoliv je prvních pět minut kvalitativně na úrovni toho nejlepšího, co Willner dosud vydal, následující čtyři už jsou pouze zbytečně natahovanou, nijak výrazně se vyvíjející repeticí s absencí gradace.

A to je asi největší současný problém švédského producenta: neví, kdy přestat. Kdyby měl úvodní track místo devíti minut šest, prospělo by mu to ve všech ohledech. A to nemluvím o následujícím Černém Moři, které je natažené téměř na dvanáct minut. I když, abych Willnerovi nekřivdil, zlom v sedmé minutě je překvapivý a povedený.

02981840.jpeg

Přes všechna zmíněná fakta, která můžou vyznívat dost negativně, je Cupid’s Head pořád docela zábavná deska. The Field dokazuje, že i přes úpornou snahu zachovat si ojedinělý zvuk na úkor nějakého výraznějšího autorského posunu má naštěstí i v roce 2013 čich na výběr chytlavých samplů a dokáže s nimi následně pracovat tak, že výsledkem je hodně solidní ambient techno s několika euforickými momenty. Jen už bohužel nejsou v takové koncentraci jako před pár lety.

The Field - Cupid's Head (Kompakt, 2013)

Spustit audio