Fotografka Bet Orten: Nepotřebuju mít před objektivem krásné a hubené ramínko na šaty
Jako děti nebo teenageři se často zamýšlíme nad tím, jaké to bude, až budeme takzvaně velcí. Fotografka Bet Orten se nad tím už prý zamýšlet nemůže, „velká“ už je.
„Tohle zjištění pro mě bylo jako probuzení. Někdo to třeba ani nezaregistruje. Prostě najednou má hypotéku a běhají kolem něj děti, čas běží a člověk si třeba až mnohem později uvědomí, že je starý. Já jsem běh času začala víc registrovat právě teď a došlo mi, že období, o kterém v dětství uvažujeme jako o vysněném stavu, kdy budeme ‚velcí‘, už začalo.“ Na nedávné umělecké rezidenci v Austrálii proto Bet nafotila soubor s názvem Až budu velká. Výstava fotografií z tohoto souboru je k vidění do 4. června v pražské Kavárně co hledá jméno.
Bet Orten je mediálně známá zejména jako autorka osobitých módních fotografií. Je mimo jiné držitelkou ocenění Czech Grand Design 2012 v kategorii fotograf roku. Módní fotky jsou sice tím zřejmě nejviditelnějším výstupem její tvorby, Orten se ale rozhodně nedá zaškatulkovat jen jako módní fotografka. Fotí také časosběrné dokumenty, portréty, krajinu, zátiší nebo své vlastní zážitky.
Nejvíc ji prý baví spolupráce s kreativními lidmi, zejména s módními návrhářkami a návrháři. Kritiku, která mainstreamovému módnímu průmyslu vyčítá nastavování nesmyslných měřítek krásy a štíhlosti, si uvědomuje. Svou prací se proto snaží tyto módní stereotypy aspoň částečně bořit.
„Nepotřebuju mít před objektivem krásné, hubené a superfotogenické ramínko na šaty. Na druhou stranu musím říct, že je jednodušší takový typ lidí fotit. Poradit si třeba se starší paní, která má vrásky a nějaké kilo navíc, a vyfotit ji tak, aby byly všechny strany spokojené, může být pro fotografa o něco tvrdší oříšek. Ale jde to a každého, ať už je méně, nebo více fotogenický, můžete vyfotit tak, aby na fotce vypadal zajímavě. Je ale potřeba, abyste v lidech objevili ten správný spirit,“ říká Bet Orten.
Co by Bet Orten nikdy nefotila a proč? A jaký je podle ní hlavní rozdíl ve vnímání práce fotografky u nás a v zahraničí? To se dozvíte, když si poslechnete celý rozhovor.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.