Karel Vachek: Tmář a jeho rod

15. květen 2012

Filmy-romány, filmy-dokumentární eseje, filmy s vnitřním smíchem – to jsou snímky Karla Vachka, nejsvéráznějšího českého dokumentaristy a vedoucího Katedry dokumentu na FAMU.

S novinkou Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid přišel Karel Vachek nejen do českých kin, ale také na rozhovor do Radia Wave.

Mystika a magie v novém filmů o víře, okultismu, záhadách a dalších tématech, synchronicita, struktura dlouhých (většinou více než tříhodinových) filmů, „zadání” pro kameramana Slacha, záliba v rybím oku a „dávání věcí dohromady”, to jsou některá témata rozhovoru, který se (někdy úzce někdy jen volně vázal k novému filmu Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid.

Karel Vachek o filmu: „Můj film je o ezoterním pozadí lidského bytí. Snažím se namalovat, jak se ty královské hry vztahují k hrám ještě královštějším a lidé mezi tím vězí a nic nevědí. Je potřeba si také myslet, že lidé nejsou idioti. Několik tisíc let se tady snaží popsat svoji situaci, na to konto vytvářejí církve a nevím, co všechno. Jenže všichni byli limitovaní tím, že neznali fyziku složitějšího vztahu. A ani my jí dodnes neznáme.Svůj film začínám tím, že Bůh není, a na konci pro jistotu taky píšu, že Bůh není. Je ovšem evidentní, že ta struktura je daleko složitější, než si o ní můžeme myslet a že se do ní vejdou úkazy, které doteď odbýváme, protože si říkáme, že to není možné.” (Podle stránek producenta filmu radimprochazka.cz)



Karel Vachek je český režisér a filmový pedagog. Narodil se v roce 1940, debutoval v roce 1963 filmem Moravská Hellas. Po jejím uvedení nemohl pět let točit. V polovině osmdesátých let se po pětileté emigraci ve Francii a USA vrátil do Československa a v roce 1991 vytvořil film-román Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství. V roce 1996 navázal na předchozí dílo filmem Co dělat? Cesta z Prahy do Českého Krumlova aneb Jak jsem sestavoval vládu. Další porevoluční filmy Bohemia Docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie) a Kdo bude hlídat hlídače? Dalibor aneb Klíč k Chaloupce strýčka Toma a Záviš kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance a Tatiho Prázdnin pana Hulota aneb Vznik a zánik Československa (1918 1992) následuje nejnovější počin Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid. Jeho filmy s dlouhými názvy většinou nemají stopáž pod 3 hodiny. Od roku 1994 je Karel Vachek pedagogem Katedry dokumentární tvorby FAMU, od roku 2002 jejím vedoucím.

autor: Pavel Sladký
Spustit audio