Když sampler funguje jako sekáček na maso

10. červen 2009

Indie elektronika, klasická hudba, breakcore, ale i romantická filmová hudba se najde na třetí dlouhohrající desce 5 Dec. mladé japonské experimentátorky Kashiwi Daisuke. Domácí label Noble touto deskou dokazuje, že není pouze domovem akustických komorních nadějí země vycházejícího slunce, ale že je otevřen pomoci všem vycházejícím hvězdám bez rozdílu stylu.

Nemám rád zbrklé soudce, kteří jsou schopni adorovat nebo zatratit dlouhohrající desku po prvních dvou minutách poslechu. Přijde mi to jako neúcta vůči formátu, kterým dlouhohrající deska, tedy dnes CD, je. Nemá to být snůška jednotlivých písniček nebo kompozic, ale delší příběh rozdělený na kapitoly, který má svůj začátek i konec.

00938040.jpeg

Pokud bychom totiž přistoupili k novince 5 Dec. sólistky Kashiwi Daisuke zbrkle, tak bychom ji asi podle úvodní sedmiminutové ukolébavky Red Moon mohli nadobro odhodit do škatulky "komorní elektroakustický experiment" ke všem těm Haroldům Buddům, Timům Storyům nebo Brianům Enům. To by byla velká chyba. Hned dalším trackem totiž Kashiwi dokáže, že tak jednobarevná, jak se na úvod zdá, třetí dlouhohrající deska opravdu není. Druhá položka Requiem nás totiž zaskočí ostrými breakcorovými rytmy, kterými porcuje samply mohutných pěveckých sborů na kousky. Ve třetí Bogus Music zase nervní tep kope do zadnice komplikovanou pseudoavantgardní melodii, která na autorku práská její náklonnost k progresivnímu rocku.

Tanečno, kolážování, dubstepové strašení, minimalismus a vedle toho melodické postupy jak z hollywoodských trháků. To je vizitka první poloviny alba, které se ale v druhé části začne lámat do polohy, která už tak expresivní není. Z hluku se najednou vynoří jemné indie-elektronické pípání a prosté klavírní improvizace. Prostor, který byl původně nahuštěný až k prasknutí, je najednou vzdušný a opuštěné křeslo vysloveně vybízí ke spočinutí. Před koncem se ještě rytmicky vybijeme při vodních hrátkách v duchu Venetian Snares, jehož čtyři roky staré maďarské album plné breakcorových manipulací na témata klasického skladatele Rezső Seresse může být vodítkem k novince mladé Japonky. Pokud jste si zamilovali label Noble skrze komorního ducha hudby vystupujících umělců, kteří se vloni představili na prknech Paláce Akropolis, pak vězte, že hudba Kashiwi Daisuke je opravdu trochu hutnější káva. Složitější na požití, na druhou stranu s velmi specifickou chutí na patru, na kterou budete dlouho vzpomínat.

00938051.jpeg

Kashiwa Daisuke vystoupí 15. června v prostorách NoD Roxy.

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio