Komiks Blacksad: Žádná zbraň, žádný motiv

14. únor 2014
02788357.jpeg

„Jsou rána, kdy je člověk rád, že do sebe nasouká snídani…Obzvlášť když ho zavolají k mrtvole někdejší milenky.“ Takhle klasicky žánrovou větou ve stylu detektivních noir příběhů začíná první epizoda komiksu Blacksad, který na scénář Díaze Canalese nakreslil Juanjo Guarnido.

Čtyři kompletní příběhy a dva kratší bonusy připravilo nakladatelství Crew, které už v minulosti Blacksad vydalo na pokračování celkem v osmi sešitech. Tentokrát ale v edici Mistrovská díla evropského komiksu vychází Blacksad kompletní, redaktorsky už tradičně skvěle připravený.

Proslulé a celosvětově velmi úspěšné dílo dvojice španělských autorů vychází z estetiky zmíněných detektivek 50. let, jeden formální detail jej ale ze zástupu chladných pátraček po vrazích vyřazuje. Celý komiksový svět Blacksad je totiž zaplněný antropomorfními zvířaty, přičemž druh zvířete zároveň symbolizuje povahu té které osoby. Hlavní hrdina, životem zlomený detektiv Blacksad, na sebe bere podobu černého pantera, policejní komisař vystupuje jako zarputilý vlčák. Uklízečku, která nenápadně trousí indicie vedoucí k vrahovi, představuje zakřiknutá myš a barového bluesmana s kytarou „hraje“ opičák.

Fakt, že Blacksad, jehož první díl vznikl už v roce 2000, pracuje s motivem personifikovaných zvířat, není nikterak převratný. Notoricky známým příkladem využití tohoto přístupu je třeba koncentrákový Maus Arta Spiegelmana z 80. let. Co ale poměrně otřepanou ideu posouvá na další úroveň je kresba Juanja Guarnida, která je až opojně detailní, propracovaná, kompozičně velmi dobře vystavěná a jako taková patří k absolutní špičce evropského komiksu posledních dekád.

02788358.jpeg

Scénář jednotlivých příběhů si pohrává s estetikou zmíněných noir detektivek, motivy jednotlivých příběhů jsou ale velmi široké – od tematiky morálky a svědomí se Blacksad prokousává problematikou rasismu nebo stíhání levicově orientovaných umělců.

Žánr noir slouží jenom jako první vrstva příběhů, pod kterou jako v napěchovaném kotli bublají sociální témata a filozofické otázky, které se dotýkají samotné podstaty člověka. Co je možné obětovat pro spravedlnost a které činy může člověk omluvit touhou po naplnění morálky – to jsou motivy, které drží všechny čtyři příběhy komisaře Blacksada pohromadě. Španělsko není zemí, která by se mohla chlubit tradičně vysokou úrovní komiksových děl – Blacksad ji ale na komiksovou mapu Evropy zapsal nesmazatelně.

Díaz Canales, Juanjo Guarnido – Blacksad (Crew, 2012)

Další články autora