Kontraband: Pašeráci jsou príma kluci

27. leden 2012

Remake tři roky starého islandského filmu, který v Hollywoodu natočil se slavnými americkými herci protagonista hlavní role originálu.

Jaká to nepravděpodobná historie! Nicméně Baltasar Kormákur patří k nejvýraznějším režijním osobnostem malého severského ostrova a námět původního filmu Z Reykjavíku do Rotterdamu není vůbec zlý. Polepšený pašerák dostane nůž na krk, a pokud nechce ztratit svou rodinu, musí na nákladní lodi propašovat velmi cenný náklad, i když mu dýchá na záda celní správa, mafie a zrádní kumpáni.

Producent Mark Wahlberg obsadil do hlavní role podívané plné zvratů sám sebe a tím i celý kapitál Wahlberga-férového ranaře a milujícího manžela, který nastřádal ve filmech jako Dokonalá bouře či Fighter. Scénář byl přeskládán tak, aby více vyhovoval hollywoodskému rodinnému sentimentu, takže místo drsných severských samorostů nás čekají křehké blondýny, srdceryvné výlevy, cituplné telefonáty a brnkání na ty nejtlustší a nejosvědčenější struny.

02542338.jpeg

Baltasar Kormákur se sice zpočátku snaží o charakteristický severský vizuál, překážky v záběrech, rychlé přeostřování i syrový obraz digitální kamery, ale cukrkandlem rodinné soudržnosti naložený vlak tuhle malou zábranu rychle prorazí a Kontraband v důsledku nevypadá lépe než slušně natočené klišovité béčko (pokusy o panoramatické průlety nad městem à la Michael Mann vyhlížejí v tomto kontextu poněkud neohrabaně).

Samozřejmě, solidní herecké obsazení udržuje celou zločineckou historku v mezích možností nad hladinou, ale nelze si nepovšimnout, jak strašidelně prostoduchá tahle směsice ukňouraného rodinného dramatu a pašeráckého thrilleru je. Snaží se vzbudit zcela jednoznačné sympatie s morálně nejednoznačnou postavou jen na základě toho, že odmítne pašovat drogy a místo toho zbohatne z padělaných peněz a ukradených uměleckých předmětů. Závěr téměř zavání reklamou na zločin. Kdo nekrade, šidí rodinu. Těžko říct, zda se ze strany scenáristy jedná o cílenou provokaci nebo o zarážející prostoduchost.

Všechny indicie ukazují na to druhé. Způsob, jakým je ve filmu poskládaná zápletka, svědčí o tom, že debutující scenárista Aaron Guzowski viděl příliš mnoho žánrových filmů a chtěl je do Kontrabandu propašovat všechny, i za cenu surreálných konotací. Když hrdinové během hodinového pobytu v Panamě stihnou navštívit dvě padělatelské dílny, jednoho dealera a cestou zpět společně s gangem špinavých středoamerických psychopatů ukrást plátno Jacksona Pollocka, stává se z Kontrabandu bezděčně celkem úsměvná parodie, která pokerovou tvář hlupáka udrží až do závěrečných titulků.

02542339.jpeg

Hollywoodem vskutku zavál drsný severský vítr, jak se uvádí v promo materiálech k filmu, avšak rychle se ohřál a ztratil na intenzitě. Baltasar Kormákur měl raději zůstat doma, na severních blatech, kde se tolik nežvatlá a nemluví a překombinovanost se snáz odpouští. Není sever jako sever.

Hodnocení: 40 %

Kontraband (Contraband)
Baltasar Kormákur, USA / Velká Británie 2012, 110 minut.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Nejposlouchanější

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu