Kranky – dvacet let ve zpomaleném kytarovém modu

30. duben 2013

Vydavatelství Kranky je synonymem pro alternativní, především kytarovou hudbu, která je přitažlivá i přesto, že je až na pár výjimek nesmlouvavě avantgardní.

Pokud bychom měli přiřadit k labelu Kranky jeden styl, pak by to byl každopádně post rock. Hloubavý rock s pomalejšími tempy, často postavený na táhlých zpětných vazbách, je ostatně poznávacím znamením vydavatelství od úplných počátků. Vždyť důvod vzniku labelu, debutová deska Prazision LP party Labradford je dodnes brána za úhelný kámen žánru.
Bylo to právě toto album, které dlouholeté kamarády a hudební nadšence Bruce Adamse a Joela Leoschkeho přesvědčilo, že od teoretických hospodských řečí je čas přejít k činům. V letošním roce oslaví vydavatelství z amerického Chicaga dvacet let fungování s téměř dvěma stovkami desek na svém kontě.

Kranky je nezávislý label a právě na možnosti vydávat si pouze hudbu, která oba zakladatele baví, postavili pánové Adams a Leoschke svou pověst. Základním kamenem vydavatelství se stal melancholický experimentální háček, který najdeme naroubovaný v post rocku, space rocku, ambientu, IDM elektronice, ale i přístupnějším indie popu, kterým tu a tam label své příznivce překvapí. V prvních letech se na soupisce Kranky objevili vedle Labradford třeba Jessamine ze Seattlu nebo kanadští Spiny Anteaters. Zlaté časy přišly až v zápětí, kdy se součástí vydavatelství stala droneambientní dvojice Stars Of The Lid, slowcorové trio Low a postrockové stádo Godspeed You! Black Emperor, které můžeme řadit k nejvýraznějším subjektům americké experimentální hudby let devadesátých. V druhé polovině devadesátek pak přišly i desky, které na tomto labelu čekal málokdo – debut vitálních elektropopařů Out Hud, indie rock Deerhunter nebo naopak nekompromisní experiment Tima Heckera.

02844847.jpeg

Duch Kranky zůstává po léta neměnný. Nástup internetu a zásadní přemety v hudebním průmyslu jako by život vydavatelství širokým obloukem míjely. Základní kameny labelu – drone ambientáři Windy & Carl, Jessica Bailiff, avantgardnější Charalambides nebo IDM elektronika Loscil – zůstávají na svém místě a nerušeně vydávají další a další (dobré) desky, mezi významné nové přírůstky můžeme počítat písničkáře Boduf Songs, hlučné rockery Disappears, kosmického elektronika a člena Emeralds Stevea Hauschildta nebo freakfolkařku Grouper. Nesmíme zapomenout ani na boční projekty Deerhunter, Atlas Sound nebo Lotus Plaza.

01024194.jpeg

Spoluzakladatel Bruce Adams už v současné době v Kranky nepracuje. Na jeho místo ale přišel stejně zapálený Brian Foote ze zde vydávané kapely Nudge. Na duchu a kvalitě nahrávek labelu se ale nic nezměnilo. Svého času jsem pro nikam nespěchající hudbu obecně užíval motto rozhlasového pořadu Heart Of Space „pomalá hudba pro zrychlenou současnost“. Pro produkci labelu Kranky platí víc než přiléhavě. Dvacet let tak svéhlavá vize několika hudebních nadšenců dokazuje, že v současné době není potřeba pochodovat s davem. Stačí jen přinášet hudbu se silnou a originální vizí. A tou zde upsaní umělci už dvě dekády doslova překypují.

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.