LV – ztraceni v Africe

14. září 2012

Tavící tyglík londýnského klubového podzemí je sám o sobě hodně výživným soustem exotických rytmů – i přesto však mají mnozí hybatelé tanečního „hardcore kontinua“ (jak zní termín Simona Reynoldse pro hudbu vzešlou z raveové horečky devadesátých let) potřebu podnikat výlety za hudebními podněty a novými zvuky do světa – a to nejen třetího.

Nejčerstvějším příkladem budiž dubstepový pionýr Mala se svou kubánskou misí (za účasti známého DJského obrozence Gillese Petersona) za tamními hudebníky a producentské trio LV, které si na své aktuální album Sebenza na značce Hyperdub přizvalo hned několik výrazných postav jihoafrického hiphopového undergroundu.

LV, tři kamarádi jak od Remarqua – Simon Williams, Will Horrocks a Gervase Gordon (který žil do 6 let právě v Jižní Africe), se na Goodmanově značce objevili již v roce 2007. O tři roky později zde poprvé dali průchod vášni pro aktuální flow černého kontinentu, když si na singl Boomslang přizvali rappera z Johannesburgu, který vystupuje pod rébusovitým jménem Okmalumkoolkat.

Na desce Sebenza, jejíž název znamená ve svahilštině příznačně „práce“, začali prý dělat už tehdy; mezitím si však odskočili na label Keysound (patřící producentovi a hudebnímu publicistovi Martinu Clarkovi), kde vloni vydali album Routes. Šlo o ukázkový stylový průlet aktuálním zvukem klubového Londýna – a na desku už tehdy mocně přispěl svým hlasem a texty básník jihoafrického původu Joshua Idehen. Prokládat beaty mluveným slovem, rapem i zpěvem se triu LV evidentně zalíbilo – a ve všech skladbách na desce Sebenza tak figuruje přizvaný vokalista.

Říci však, že přizvaní MCs – ať již jde o nejvíce angažovaného ohybače slov Okmalumkoolkata, nebo gurua jihoafrické nezávislé scény Spoek Mathamba a duo The Ruffest – jsou na desce „hostujícími vokalisty“, by bylo hrubé podcenění; v každé ze čtrnácti skladeb totiž tvoří veršopalba jednoho ze zmíněných subjektů nedílnou a často stěžejní součást celého tracku.

Mnohdy ustupuje vysloveně strohá produkce v grimeovém duchu do pozadí před verbální jízdou, jako ve výtečném monologu Okmalumkoolkata v tracku Spitting Cobra; nejčastěji je však swingující garážový beat v roli funkčního podpůrného prostředku pro hutné texty oplývající nadsázkou i fonetickými dvojsmysly (viz skladba Animal Prints).

Sebenza působí jako vzorové prolnutí jižního Londýna a jižní Afriky – těžko však říci, kdo má v pomyslném střetu navrch. Přestože jsou pod deskou podepsáni coby autoři LV, výsledný punc mezikontinentální směsi jí dodávají až kralující MCs, v čele s excelentním Okmalumkoolkatem. Na druhou stranu – i přes producentskou zručnost – neplýtvají LV nikdy beatovým zlatem a síla jejich podkladů tkví právě v uměřenosti, s jakou vytvářejí tracky doslova na míru jihoafrickému flow.

Na albu Sebenza se potkává grime s kwaitem i špinavý slam s vyčištěným UK funky – namísto koloniálního záboru a přisvojení si či prostého kopírování minimálně zeměpisně vzdáleného stylu jde o ukázkovou elektronickou syntézu s přívlastkem 2.0. Možná právě proto, že zápas Londýn–JAR zde skončil vzorovou remízou.

LV – Sebenza (Hyperdub, 2012)

autor: Jan Bárta
Spustit audio