Minimalistická bouřka jménem Raster-Noton
I když vydavatelství Raster-Noton slaví 15 let fungování, počet vystoupení jejich protagonistů by se dal lehce spočítat na prstech jedné ruky. Dvojice spoluzakladatelů, tedy projekty Byetone a Alva Noto, nám předvedla,, že jsme jejich ignorováním přišli o silné hudební zážitky.
Až včera po koncertě bylo všem jasné, jak velký dluh byl splacen uspořádáním oslavy patnácti let vydavatelství Raster-Noton. Zajímavý večer odstartovala přednáška Carstena Nikolaie, který mluvil o svých inspiracích, postupech, jakými tvoří nejen hudbu, ale také různé multimediální instalace. Jak sám na konci potvrdil, největším zdroje inspirace je příroda, její jevy, které se snaží vědci různými modely napodobit. A právě tyto modely jsou předobrazem Carstenových výsledků. I on se snaží částečně vědeckým, částečně uměleckým způsobem pochopit a předvést určitě fyzikální zákonitosti dějů okolo nás, pouze se na rozdíl od odborníků z vědeckých ústavů své výsledky snaží veřejnosti přiblížit přeci jen „populárnějším“ způsobem.
Pak už ale přišel čas na hudbu samotnou, kterou v půl desáté odpálil kolega spoluzakladatel Olaf Bender, který si říká Byetone. Z celé rodiny elektrominimalistů Raster-Noton je právě on, spolu s Kangding Ray, nejpřístupnějším projektem a ani na pražském koncertu nehodlal divákům předvádět nějaké avantgardní veletoče. Narovnal rytmus, který obalil digitálními glitchi a šumy a když bylo potřeba, přitopil hlukově pod kotlem a navrch přihodil drobnou melodickou linku. Olaf nenápadně během celého hodinového setu zvyšoval obrátky, aby na konci měl jeho set částečně retro kvapíkový nádech. Lidé sice přišli především na jména Alva Noto a Raster-Noton, o poznání neznámější Byetone si ale ostudu neutrhl a troufám si tvrdit, že byl příjemným překvapením pro mnoho fanoušků minimalistické elektroniky.
Odejít vyprázdnit močový měchýř, nebo si dokonce dojít pro nápoj a vykouřit jedno cigárko mezi vystoupeními? Tuhle filosofii Alva Noto neuznává. A tak po minutové pauze už všechna pozornost směřuje znovu na pódium. Carsten disponuje podobným vstupním materiálem, se kterým ale zachází přeci jen jinak. Více skladby strukturuje a proměňuje v čase, nejde mu ani tak o změnu temp, jako spíše nahlížení na téma hned z několika úhlů najednou. Navíc se stejně jako Byetone velmi potrpí na vizuální doprovod, který je přímo spjat s prezentovanou muzikou. Prostě čistý minimalismus v nepřeberných kombinacích. A když už posluchači mohlo přijít, že se autor opakuje, zařadil Alva Noto skladbu Uni Acronym z létošní sólové novinky, vtipně operující s třípísmennými zkratkami ovlivňujícími náš každodenní život.
O tom, že se koncert podařil, svědčí nejen velmi spontánní reakce návštěvníků, ale také trojitý přídavek, ve kterém se na pódiu představili oba protagonisté ve společných kompozicích. Neubráním se srovnání úterního koncertu s nedávným vystoupením PanSonic v Divadle Archa v rámci festivalu Stimul. I když obě dvojice vycházely z jiných zdrojů, Pan Sonic jsou analogoví puristé, zatímco Alva Noto s Byetone striktně digitální přeborníci, přesto se jim podařilo navodit podobně elektrizující, hybnou atmosféru. Snad toto srovnání s finskými kolegy pomůže k tomu, aby se němečtí umělci ze stáje Raster-Noton ukázali v Čechách častěji, než bylo doposud zvykem. Po včerejším zážitku si to bezesporu zaslouží.
Nejposlouchanější
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.























