Od sociálních sítí se teď utíká k omalovánkám

12. květen 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03382490.jpeg

„Omalovánky pro dospělé jsou ještě návykovější než chytré telefony,“ píše web Slate v textu komentujícím jeden z posledních výrazných trendů na knižním trhu – žebříček nejprodávanějších knih na Amazonu vede kolekce omalovánek Secret Garden. Nepřímo se tak svým titulkem dotýká souvislosti popularity omalovánek s trávením času na sociálních sítích.

Lesní a zahradní fantasy světy inspirované starými učebnicemi biologie, které kreslí Skotka Johanna Basford, nejsou v poslední době jedinou oblíbenou kolekcí elaborátních černobílých obrázků, momentálně jsou ale nejoblíbenější. Basford potvrzuje atraktivitu svého nápadu pro všechny, které znervózňují nová média, i ty, pro něž je fetišem vintage design, když se prohlašuje za evangelistku inkoustu a vymezuje se proti digitálně vzniklým ilustracím a grafickému designu. Vymalovávání kapradí a bílých králíků může přitahovat nejenom ty, kdo Facebook, Twitter a jiné platformy, na kterých se dnes denně tráví čas, z duše nesnáší, ale hlavně ty, kteří jsou z nich unavení.

03382408.jpeg

O facebookových půstech, nucených pauzách od internetu, závislosti na nových notifikacích a jiných souvislostech s trávením času na internetu se dnes mluví a píše čím dál víc. I proto, že novinářů se tyto problémy týkají hodně, a jak známo – média ráda píší o sobě samých. Účinky výměny neustálého přijímání informací za jednoduchou mechanickou činnost se můžou blížit meditaci – jak si všímá britský Guardian, najdete na internetu i weby, které vám doporučují speciální meditační omalovánky. Antistresové vybarvovací šablony začaly vycházet před třemi lety i ve Francii. Podle ohlasů fanoušků jim činnost pomáhá odříznout se od světa a nepřetržitého toku informací. Koneckonců arteterapeuti se svými klienty vymalovávají běžně.

Kromě Secret Garden média v poslední době upozorňovala na omalovánky s městskými krajinami. Splendid Cities nebo Fantastic Cities nabízí podobně jako desítky lístečků v korunách stromů dostatek detailů k vybarvování. Zájem o městské omalovánky zesiluje nějakou dobu v akademickém i mediálním prostředí oblíbená debata o podobě dnešních měst a veřejného prostoru a na ni navazující komunitní spolky, které se věnují jeho oživování. Městský člověk, poflakující se nejraději po kavárnách, náplavkách, sousedských slavnostech a vznikajících hip čtvrtích, kupuje omalovánky s městskou krajinou s nadšením.

03382407.jpeg

Roli hraje i fakt, že omalovánky jsou na pohled cool – obliba designu je díky zvýšenému příjmu vizuálních symbolů na internetu taky větší než dřív. Za designovou zábavu prohlásily omalovánky i top módní značky – několik z nich vydalo svoje vlastní sešity. Za víc než sto dolarů si v nich člověk může vybarvit lišku oblečenou jako komorník nebo rybu ve fezu a tradičním tureckém kroji.

Typicky dětská zábava se může stát mainstreamovým koníčkem pro dospělé teprve v době, kdy se zralými stávají lidé, kteří si už svět bez internetu nepamatují. Ve světě koček jezdících na vysavači, cynismu, bizarních videí a memů, kde si publikum může svoji infantilitu vědomě i sebevědomě hýčkat, je normální od debat na Facebooku odpočívat u vymalovávání okýnek mrakodrapů. O českých omalovánkách pro dospělé zatím nevíme, na pohádkové světy Johanny Basford se můžete podívat na videu, na mrakodrapy ve Fantastic Cities tu a ulice Splendid Cities tady.

autor: Táňa Zabloudilová
Spustit audio