Seznamte se, Jack Reacher…

27. prosinec 2012

Rebel, nomád, duch, samotář a bývalý armádní vyšetřovatel na volné noze. To je Jack Reacher, dítě amerického spisovatele Lee Childa.

Když se proslechlo, že dvoumetrového a metrákového mistra dedukce i rvaček ztvární Tom Cruise, vypukly mezi fanoušky knižní série nepokoje. Nešlo jen o to, že kontroverzní hollywoodský magnet na úspěchy a průšvihy měří s bídou metr sedmdesát. Cruisova tvář je nerozlučně spjata s dalším ikonickým hrdinou – agentem Ethanem Huntem (Mission: Impossible) – a do role solitéra, který žije ostentativně mimo systém a nekompromisně rozsévá rány loktem i spravedlnost, se zdál být až příliš usedlý.

Jenže Cruise v roli Jacka Reachera není marný, nanejvýš poněkud unavený. Ztvárňuje ho civilně, jako chlápka z lidu, který shodou okolností disponuje sloní pamětí, smrtícím výcvikem, bystrým pozorovatelským a dedukčním talentem. Navíc nezapomíná sám sebe shazovat rutinérskými reakcemi ve vypjatých situacích, kterým čelí jako člověk, jenž toho zažil až příliš. Přesto kolegové na plátně často reagují, jako by vedle nich nestál stárnoucí a tak trochu uondaný fešák v kožené bundě, ale adoptivní syn Stevena Seagala a Jamese Bonda.

První Reacherova filmová mise se točí kolem řádění snipera, kterému v Pittsburghu padne za oběť pětice náhodných kolemjdoucích. Pachatel je záhy znám – bývalý armádní ostřelovač, samotář a podivín James Barr. Všechno svědčí proti němu. Případ má jen jednu trhlinku, namísto přiznání napíše obviněný na papír tři slova „Get Jack Reacher“. Vzhledem k tomu, že mezi ním a bývalým vyšetřovatelem panuje značná nevraživost, vypadá žádost jako iracionální akt narušeného jedince.

Režisér Christopher McQuarrie natočil první dobrodružství Jacka Reachera konzervativně: jako pomalý, konverzační a nápaditě vyprávěný old school krimi thriller, který účelně dávkuje informace a skrblí oslnivou akcí. Těch několik málo dynamických scén nevyznává moderní orgie rychlého střihu, ale spíš starosvětskou usedlost, v níž se dbá na předehry, pravidelnost a přehlednost (třeba automobilová honička vypadá jako z časů Bullita či Francouzské spojky). McQuarrie dovede režírovat chytře, což dokazuje např. v úvodu, který pravidelně prostřídává letecké celky s detaily a expozici předestře elegantní zkratkou, bez jediného slova.

02795963.jpeg

Konzervativní režie však občas odhalí i slabiny. Benevolentní vedení herců ústí v ploché vedlejší postavy, některé řízné konverzační facky se v ospalých záběrech mění v rozpačitá poplácání. Hlavní vadou Jacka Reachera je ale naprostá nevyrovnanost tónu. Přináší totiž kupu ironie a guilty pleasure pamlsků, kterým vévodí šťavnatá záporácká kreace německé režisérské legendy Wernera Herzoga a neodolatelný vesnický pistolník Roberta Duvalla. Zároveň se ale film snaží udržet vážnou tvář heroickým básněním i planým moralizováním, které v sousedství humorných scén vyznívá jako nejapný dramaturgický přehmat. Žánrová identita Jacka Reachera je tak bohužel větším mystériem než motivy hledaného střelce.

Reacher ztělesňuje populární hollywoodský paradox – tulácký hrdina s tváří jedné z největších hvězd současnosti kritizuje systém, v němž jsou všichni obětí stresu a neviditelné modly úspěchu. Sám pak vyznává spravedlnost bez přívlastků, která se obejde bez požehnání institucí. Proti němu stojí démonický produkt sovětského gulagu se záhadnou motivací a kontakty na zkorumpované státní úředníky. Je to zkrátka prazvláštní směsice hrdého campu s bizarními situacemi a fajnově přihlouplými hláškami, nejasného realismu, hard-boiled detektivky a prostoduchých schémat šestákového krváku, která film papouškuje se zarážející vážností. Festival neladících inspirací tvůrci ustojí, ale vydolovat z něj svébytnou poetiku nedokážou.

02795965.jpeg

Jack Reacher totiž při vší snaze nepůsobí dojmem hrdiny „většího než život“. Kdyby se režisér a scenárista Christopher McQuarrie smířil s tím, že mu pod rukama nevzniká novodobá legenda, ale skromný thriller, mohlo být Reacherovo entrée hladší. Vinou scén, u nichž člověk občas váhá, kde končí nadsázka a začíná omyl, se vkrádá podezření, zda český název „poslední výstřel“ není dílem věštce. Byla by to vlastně škoda, protože nepolapitelný ochránce bezbranných by si po zábavném zahřívacím pokusu tu ostrou ránu celkem zasloužil.

Hodnocení: 70%

Jack Reacher: Poslední výstřel (Jack Reacher)
Christopher McQuarrie, USA, 2012, 130 minut.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio