Terror Danjah nebere rukojmí

4. listopad 2010

Londýnský grime, to vždycky byli především rappeři – nejdřív zachycující špínu přistěhovaleckých sídlišť a o pár let později se holedbající svými vydělanými penězi. V době, kdy rapové hvězdy jako Dizzee Rascal, Wiley nebo Skepta dělají elektropopové jednohubky pro rádia, drží prapor kdysi tak agilního žánru beatmakeři. Terror Danjah, který právě vydal svoje první regulérní autorské album Undeniable, měl v undergroundu zcela neoddiskutovatelnou pozici inovátora. Ta mu zůstane i po této desce a stejně tak bude platit, že jeho beaty jsou zajímavější bez rapperů než s nimi.

Danjah byl dlouho známý jen odborníkům na londýnský underground, k výraznému zvýšení jeho prestiže přispěla výtečná kolekce jeho instrumentálek Gremlinz vydaná vloni na Planet Mu. Představila producenta, který kombinuje vynalézavé beatové synkopace s industriálními šrumy i surovými elektro zvuky do podoby naprosto nekompromisní klubové hudby, která skvěle zachycuje klaustrofobii velkoměsta i civilizační úzkost naší doby. O něco podobného se snaží i dubstepoví tesaři (jakýsi mladší sourozenci grime producentů), ale žádný z nich nedokáže dělat tracky takhle intenzivní. Určitě si to uvědomil i Kode9, který Danju zlákal pro svůj proslavený label Hyperdub. Danjah zde nejprve vydal singl a nyní přichází s Undeniable, svým regulérním dlouhohrajícím debutem po více než dekádě tvorby.

První zprávy o albu naznačovaly, že Danja chce udělat celou desku s grime rappery a ukázat, jak si tato scéna stojí ve světle mainstreamových úspěchů výše jmenovaných „odpadlíků“. Tyto ambice by si určitě obhájil, na druhou stranu tu hrozilo nebezpečí, že rappeři na sebe strhnou příliš mnoho pozornosti. Undeniable je nakonec ambiciózním pokusem ukázat světu, co všechno Danjah umí.
Jsou tu jeho klasické instrumentálky s nenapodobitelnými beatovými šrapnely i grimeoví rappeři jako D Double E a Mz. Bratz, na ploše třiašedesáti minut si ale Danjah zkusí i jungle, funky house anebo vlastní odpověď na fúzi trance a dubstepu.

02180251.jpeg

Právě tahle skladba Leave Alone se syntezátorovými trylky možná na papíře vypadá jako snaha, jak vyrobit Top 10 hit, jenže místo sladkých vokálů dá Danja mikrofon do ruky grime klasikovi Bruzovi, který mezi zuby procedí svůj monolog o tom, ať mu celý svět dá pokoj. Ať Danja prostě dělá cokoli, vždycky je v tom jeho pistolnický rukopis zuřivého ravera a jeho tracky neberou rukojmí.

Co si budeme namlouvat, Danjovy produkce jsou nejlepší na ploše EP, když se jeho sonické ataky dávkují po troškách. Ale to platí pro celý dubstep, nebo možná celou klubovou scénu. Když už ale crossoverové album, tak takovéto, a ne podobné desky Skreama či Magnetic Man. Undeniable je album, které představuje inovátora rozkročeného mezi žánry, jejichž gramatiku si přepisuje podle vlastních pravidel. A nikdy ne naopak.

Terror Danjah – Undeniable (Hyperdub, 2010)

autor: Karel Veselý
Spustit audio