Výkonný stroj bez srdce

4. červen 2009

Terminátor Jamese Camerona patří do zlatého fondu amerického kinematografie, dalo se tedy čekat, že ho nemine současná móda restartů. Režie se chopil zkušený "klipař" McG. Výsledek by se rád tvářil jako cool apokalyptická jízda, která navazuje na kvality dvou prvních filmů, přičemž kráčí vlastním směrem.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELÝ PŘÍSPĚVEK!

Terminátor, to je esence 80. let. Legendární akční film o střetnutí lidí s kyborgem z budoucnosti přináší hodnotné svědectví jedné epochy. I pokračování, které načalo léta 90., bylo nesmírně kvalitním zástupcem svého žánru. Duchovní otec série James Cameron spojil filmařskou vynalézavost s atraktivní mytologií světa, v němž se inteligentní stroje snaží zlikvidovat svou budoucí zhoubu - Johna Connora. Třetí díl v režii Jonathana Mostowa upadl rychle v zapomnění, tudíž nadešla chvíle velkého restartu.

Píše se rok 2018 a noční můry se naplnily. Nadešel soudný den a stroje ovládly Zemi. Lidstvo přežívá po jaderné apokalypse v ubohých ruinách. John Connor teprve dorůstá v charismatického vůdce, který povede ponížené do poslední bitvy. Terminator Salvation slibuje atraktivní zrození hrdiny - příběh spasitele, který musí najít sebedůvěru a odvahu určovat vlastní osud. Ze všech možných cest bohužel zvolili tvůrci tu, která nezakládá na nový mýtus, pouze letmo těží z Cameronova odkazu. Stejnou cestu volil i třetí díl, ale ten tak činil s neskrývaným sarkasmem. Salvation se k vlastní škodě tváří smrtelně vážně.

00928167.jpeg

Čtvrtý Terminátor není návratem k inteligentní science fiction. Režisér McG proslul jako tvůrce klipů a triviálních akčních špektáklů. Svou pověst potvrzuje i v tomto ambiciózním projektu - stylizace postapokalyptického světa připomene kulisy nu-metalových videí, akční scény jsou řemeslně perfektní, ale jakmile se exploze utiší, vyvstávají problémy. McG si vychutnává ocelově šedou estetiku zmaru, daří se mu vyvolat depresivní atmosféru soumraku lidstva, ale na rozdíl od Camerona se míjí s nitrem postav i promyšlenou kauzalitou jejich osudů. Čtvrtý díl méně fabuluje, o to strojověji se valí kupředu. Často však opomíná pravidla, která jsou pro sérii určující.

00928174.jpeg

Jakoukoli snahu o polidštění maří zejména scénář. Přetéká logickými přešlapy a neschopností vysvětlit byť jen základní pohnutky hrdinů. Komplexní předivo vztahů bere za své a čeká se pouze na další explozi, která smete bezobsažné dialogy. Kvalita scénáře omezuje v rozletu i hvězdné obsazení. Na charakterech hrdinů dobře vynikne, jak moc nový Terminátor odbyl vše, co přesahuje velkolepé efekty. Zejména Christian Bale v roli Johna Connora působí mdle, jakoby nevěděl, kam má postavu nedobrovolného proroka a mesiáše směřovat. Vládu nad filmem tak převzal talentovaný Sam Worthington, jenž přesně vyvážil fyzické atributy s křehkostí. Jeho půl stroj a půl člověk Marcus přináší alespoň náznak vývoje. Ostatní postavy živoří v omezeném prostoru frází, který jim znemožňuje vyprofilovat se nad rámec plochých náčrtů.

Je tedy Terminator Salvation pouze šrotem k odpisu? Naštěstí ne. Odmyslíme-li si kruté srovnání s Cameronovými klasikami, nabízí čtvrtý díl zábavný adrenalinový zážitek. Terminátor kdysi trendy diktoval, nyní se stal jejich poslušným vykonatelem. Slušně natočeným zástupcem moderní akční podívané, v níž efekty vládnou nad vyprávěním.
McG zkrátka sestrojil výkonnou mašinu, která však citelně postrádá srdce.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

    mujRozhlas

    –  audiosvět Českého rozhlasu na jednom místě

    Nejposlouchanější

    Mohlo by vás zajímat

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.