Adele: Stará v sedmadvaceti

4. prosinec 2015

Po třech letech mlčení přišla zpěvačka Adele s pořadovým albem číslo tři. Od první dne vydání trhá její Pětadvacítka rekordy: v počtu zhlédnutí klipu k singlu Hello, v počtu prodaných kusů. Až druhotný je v tomto shonu fakt, že hudebně se na něm zas tolik neposunula. Zajímavé je tak spíše téma, které sedmadvacetiletá zpěvačka napříč albem řeší: stárnutí a odpouštění.

„Dovol mi vyfotit tě v tomhle světle, co když je to naposled, než si uvědomíme, že stárneme,“ zpívá Adele v písničce When We Were Young. Není to největší hit její nejnovější desky 25, do čtyř naléhavých a pečlivě klenutých minut ale napěchovala tak trochu překvapivé téma celého alba: stárnutí a odpouštění. A nejvíc ze všeho odpouštění sobě samé.

Čtěte také

V rozhovoru pro magazín Vice Adele řekla, že na 25 se snaží vypořádat s věcmi, které pro ni bývaly důležité a kterými se dnes už nechce ani nemůže zabývat. Jenomže při poslechu alba se zdá, jako kdyby Adele od poslední desky zestárla alespoň o třicet a cestou potkala zemětřesení, požár i potopu. Změnu, která dokáže životní cestu přehodit do jiné dráhy, tu popisuje tak často a pod podobnými úhly pohledu, že v druhé části desky už není těžké ztratit pozornost. Obzvlášť v tuctových momentech, jakými jsou balady Million Years Ago a All I Ask – první jmenovaná písnička zní jako coververze stokrát slyšeného hitu Suicide Is Painless, druhá zase jako libovolná píseň z repertoáru Marie Rottrové.

Neznamená to samozřejmě, že by přeměna dívky v matku s jinými povinnostmi a prioritami, jež Adele zjevně inspirovala, nebyla důležitým tématem. A neznamená to, že by pětadvacítka nebyla zajímavá deska.

Singl Hello ukazuje, že Adele i tentokrát svým hlasem vymete ty nejvzdálenější rohy a pořádně skvěle; v tomhle směru pravděpodobně nemá konkurenci. Skladba Send My Love (To Your New Lover) nese jasný rukopis továrny na hity Maxe Martina; hodila by se spíš do repertoáru Beyoncé (že by nový hit à la Single Ladies?), Adele tu ale těží z antihvězdné aury a potenciální diblíkovskou juchačku přehazuje do sympatického módu, který vzkazuje, že dospělost znamená mimo jiné právě i smíření. Zastřené Miss You a Love In the Dark i soulová Water Under the Bridge sice tematicky nijak nevybočují, ukazují ovšem, jakou cestou by Adele mohla pokračovat, kdyby jednou opustila koncept zemitých balad.

03524836.jpeg

Sázka na jistotu je mimochodem jednou z nejčastějších výtek zahraničních médií. Zpěvačka podle nich měla využít svého postavení na scéně i výhody několikaletého mlčení a žánrově zariskovat. Zdá se, že tato poznámka není od věci; hudebně i emocionálně jsou totiž na nové desce zajímavější právě ty písničky, v nichž Adele nespoléhá jen na svůj fantastický hlas, kytaru a klavír, ale kde dá větší prostor kapele, ubere z naléhavosti a písničku odlehčí. Tak jak je to vidět v živých videích na YouTube: ostrá, vtipná a nevybíravá Adele shazuje svá lehce patetická živá vystoupení a baví lidi bezprostředními reakcemi v talk show.

Ironická Adele versus Adele zpívající o tom, že není jediná, která lituje svých životních chyb. Po pětadvacítce je jasné, že mámě tříletého syna sluší víc vtip a nadhled. Probleskoval už písničkami na prvních dvou albech, naplno mu snad zpěvačka dá šanci příště. Ostatně není hloupá poučka, která říká, že když se chce člověk zbavit trápení, musí ho nejdřív jasně pojmenovat. Tuhle práci už má, zdá se, Adele za sebou.

Body: 75 %
Adele – 25 (XL Recordings, 2015, čas: 48:25)
Seznam skladeb: Hello, Send My Love (To Your New Lover), I Miss You, When We Were Young, Remedy, Water Under the Bridge, River Lea, Love In the Dark, Million Years Ago, All I Ask, Sweetest Devotion

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka