Amazing Spider-Man hořkne a stagnuje
Na bezesporu zbytečném restartu pavoučího muže před dvěma lety byla báječná jedna věc: ztělesňoval všechen patos, naivitu i odzbrojující upřímnost teenagerovského komiksu, aniž by si přehnaně lámal hlavu existenciálními obtížemi.
Bohužel jízda na euforických pubertálních hormonech vydá tak na jeden film, nikoli na epickou čtyřdílnou sérii, kterou má Sony v plánu. V pořadí druhé dobrodružství úžasného Spider-Mana tak ztrácí prvotní nevinnost a začíná vířit temnými motivy – zodpovědnosti, smrti, samoty. Úvodní letecká sekvence by svou tvrdou kontaktností a dunivým doprovodem Hanze Zimmera mohla klidně předstírat příbuzenství s filmy Christophera Nolana a v průběhu filmu se drsnější nota hlásí ke slovu ještě několikrát.
Peter Parker už není jen tím neposedným „pubošem“, který objevuje taje vlastního „pavoučího“ těla a opojnost prvních lásek. Dopadá na něj tíha zodpovědnosti za partnerku Gwen (zjevuje se mu duch jejího mrtvého otce), ale i stín milovaného poslání samozvaného ochránce pořádku. Jako Spider-Man se sice těší obdivu davů a společně s publikem zažívá sladké vertigo z kilometrových skoků, zároveň se na něj nevyhnutelně řítí důsledky předchozích rozhodnutí.
Nový Spider-Man bojuje s prokletím toho starého raimiovského. Jeden zloduch mu nestačí. Je třeba hned tři kusy, přičemž každý ztělesňuje jinou formu ohrožení. Film se snaží přinejmenším dva hlaví záporáky – Electra a Green Goblina – opatřit složitější motivací a vskutku impozantními vstupy na scénu. Ale i když režisér Marc Webb přepíná mezi hororem a výstřední groteskou, Spider-Man je beztak nejsilnější tam, kde si může užívat závratnosti dlouhých záběrů a hloubky velkého plátna.
Nakonec se paradoxně zdá, že film ztrácí zbytečné množství času hledáním záminky pro hněv nepřátel a také dost upoceným vymýšlením peripetií, které by klukovského hrdinu srážely k zemi. Rtuťovitý Andrew Garfield sice neztratil nic ze své fyzické přesvědčivosti, ale při úporném řešení partnerských problémů se dostavuje pocit křeče – Marc Webb, kdysi mistr přirozené trapnosti, ztěžka filtruje neforemné fráze a chtěné vztahové zvraty. Zádumčivý duch Tobeyho Maguira se v těch chvílích vznáší nad vyprávěním jako tichá hrozba.
Nový Spidey však funguje tam, kde to z komerčního hlediska potřebuje nejvíc. Akční scény jsou o poznání přehlednější, sebejistější a závratnější než před dvěma lety a jsou rozmístěné tak, že si film udržuje uspokojivý spád a tempo. Zároveň ale není těžké rozklíčovat, že tvůrci mají s Peterem hlubší záměry, jak napovídá nečekaně tvrdá ztráta na konci filmu. Není ale úplně jasné, zda se v téhle odlehčené verzi legendy podaří někdy najít smysluplný soulad mezi akčními endorfiny a hloubavějšími pasážemi.
Zatím se v případě Marca Webba opakuje situace známá z kariéry Sama Raimiho. Talentovaný a nápaditý režisér mixuje rutinu a poutavé vize ve službách série, která se postupem času stává jejich pohřebištěm.
Hodnocení: 60 %
Amazing Spider-Man 2 (The Amazing Spider-Man 2)
Marc Webb, USA, 2014, 142 minut.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.