Autenticita jako přirozená věrohodnost i marketingový nástroj. Proč ji neumíme jednoduše definovat?

31. leden 2023

Všichni občas o někom, nebo něčem říkáme, že to je a nebo není autentické. Co tenhle pojem označuje, jak se mění podle kontextu ve kterém o něm přemýšlíme a kde se na něj soustředíme nejen v online prostředí. Na otevřeném setkání na toto téma, které organizovala platforma Fresh Eye, tak přišly na řadu pojmy jako domov, divočina, tradiční brambůrky nebo Kim Kardashian.

Antropoložka Marie Heřmanová a sociolog Michael Skey spoluvytvářeli publikaci Cultures of Authenticity, ze které vycházeli i na debatě o tom, jak autenticitu vnímáme, jak rezonuje digitálními médii a proč je v posledních letech tolik akcentovaná. Definovat autenticitu je hodně složité. Já myslím, že záleží na kontextu, ve kterém se o ní někdo chce vyjadřovat. Takže autenticita bude jiná, pokud se budete vyjadřovat třeba o politikovi, a jiná, pokud budeme mluvit například o nějakém objektu,“ říká o svém výzkumu autenticity britský sociolog komunikace Michael Skey.

Marie Heřmanová

I přes rozsáhlý výzkum v oblasti marketingu jednotlivých značek, politických kampaní ale i sympatií vůči nejrůznějším osobnostem showbyznysu, autoři nepřichází s jednoznačnými závěry. Vnímám, že máme obecně pocit, že věci, které se dějí zprostředkovaně skrz digitální technologie, jsou méně autentické, než ty, které se dějí nezprostředkovaně,“ vysvětluje Heřmanová.

Důraz na autenticitu tak rezonuje hlavně v online prostředí, a to i přes fakt, že i v běžném životě naší sdílené reality zastáváme nějaké role a chováme se podle určitých vzorců. A protože i na sociálních sítích je důvěryhodnost velmi žádoucí, existují jednotlivé body, které pocit autenticity navozují. Je to studie z holandského prostředí influencerů, ale dá se dobře zobecnit. Mluví se tam třeba o obyčejnosti, zdůrazňování nedokonalosti nebo intimitě,“ pokračuje Marie o parametrech, které v digitálním světě autenticitu ohraničují.

Proč očekáváme autenticitu od celebrit a co nás na nich může zklamat se dozvíte v příspěvku.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.