Barevný ohňostroj Mariam The Believer

22. únor 2014

Polovina jurodivého dua Wildbirds & Peacedrums, zpěvačka Mariam Wallentin, využila pauzy kapely k natočení sólového alba jako Mariam The Believer. Barevný ohňostroj nálad alba Blood Donation je důsledek dosud asketického muzicírování dvojice, která si vystačila s bicími, hlasem Mariam a maximálně jedním dalším doprovodným nástrojem.

Dvojic na hudební scéně máme čím dál tím více. Známe spoluhráče omezené bicími a basou (Sabot), bicími a kytarou (The White Stripes) nebo bicími a klávesami (The Dresden Dolls). Čistý zpěv ve spojení s rytmikou jsme tu ale už dlouho neměli. Takový dialog pevného a mimořádně plastického vokálu s vynalézavým bubnováním nám Wildbirds & Peacedrums nabízí už sedm let. Po trojici alb se ale manželská dvojice Andreas Werliin - Mariam Wallentin rozhodla od společného kolotoče nahrávání a koncertování na čas odpočinout. Něžnější polovina nastalého volna využila k natočení sólové desky, která ji představuje v podobě, kterou bychom na kolekcích manželské dvojice nenašli.

Je dobré si připomenout, že Mariam The Believer, jak si Mariam jako sólová umělkyně říká, je dítětem švédské matky a otce z Íránu (který navíc v současné době žije v Brazílii). A kočovného ducha najdeme i v písničkách debutu Blood Donation. Dost bylo nástrojového omezení manželského dua. Alespoň na čas jsou bariéry zapovězeny. Mariam si po letech pořídila elektrickou kytaru a začala skládat písničky trochu jinak, než tomu bylo doposud. Stále staví na první místo svůj jedinečný vokál a indie pop míchá s jazzem a folkem. Tentokrát ale přidává do placu i mnohem větší množství doprovodných nástrojů a také řadu exoticky znějících ingrediencí.

Nejsilnější místa Blood Donation jsou ta, kde Mariam zvolní, nikam se nežene a nechává nápady rozprostřít jak pestré látky na prodejním pultu. Tak si užijeme smooth popu jak od Kate Bush (např. v Dead Meat), africkými halekačkami infikovanou Somewhere Else, která může vzdáleně připomenout Tune-Yards, nebo All There Is And More, vzdáleně připomínající jedinečný rukopis Cat Power na pomezí indie rocku a folku. Když ale autorka „nažhaví hořáky“, přibližuje se znovu rukopisu Wildbirds & Peacedrums. I sólové, svižnější kousky se totiž opírají o frenetické bubnování, kdy například téměř osmiminutová klipovka Invisible Giving by jistě byla ozdobou manželské diskografie.

03067133.jpeg

Mariam The Believer je na albu fascinována mnoha podobami smrti. Snaží se jí v textech vyhnout jako spáč v morbidním snu, nahlíží na konec lidského putování z mnoha úhlů, kdy se pokaždé pokouší najít na zoufalství pozemského putování něco pozitivního. Blood Donation je něco jako souboj s vlastní temnou stranou osobnosti. Podobně jako zločinec Eric Idle v Životě Briana, který se snaží na kříži najít světlou stranu života, tak i Mariam se nakonec s nadějí zvedá z kaluže krve.

Bude zajímavé, jak se toto těžké téma, podané navíc velmi variabilní rukou, podaří přenést na koncertní pódia. Osobně se budete moci přesvědčit již v úterý 25. února, kdy zpěvačka dorazí se svými spoluhráči v rámci série EuroConnections do pražského Paláce Akropolis. Už vystoupení Wildbirds & Peacedrums ve stejném klubu před třemi roky bylo totiž výjimečným zážitkem.

Hodnocení: 85 %
Mariam The Believer – Blood Donation (Moshi Moshi, 2013) 51:06

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.