Ben Cristovao v Kompotu: Rádia mě nehrála. Musel jsem vymyslet, jak hudbu šířit jinak

20. listopad 2017

„Jakej je?“ Tato otázka padala po návštěvě třicetiletého zpěváka, rappera, tanečníka a zápasníka jiu-jitsu Bena Cristovaa v Radia Wave od androšů, inťošů i rodičů. Ptali se prostě všichni. Během samotného rozhovoru překvapila pozornost, kterou generuje. Na ulici u proskleného studia se zastavil čtyřicetiletý muž a zvědavě naslouchal rozhovoru z reproduktorů.

Mladé holky mu mávaly a fotily si ho. Dva náctiletí kluci z Dismanova rozhlasového souboru Českého rozhlasu zpěváka po vysílání rovnou odchytli na selfie. Pak si půjčili jeho hoverboard, a než na něm našli rovnováhu, tak je Ben držel za ruce. A jakej teda je? Podle bezprostředního kontaktu s fanoušky takový hodný Karel Gott instagramové generace. Podle schopnosti přetavit lajky a srdíčka ze sociálních sítí na peníze spíš Kim Kardashian českého popu. Vyberte si.

Jako finalista druhé řady televizní soutěže Česko hledá SuperStar se v roce 2009 neumístil ani na stupních vítězů, ale drápky do světa showbyznysu tehdy na rozdíl od mnoha kolegů zaťal. Tehdy dvaadvacetiletý fanoušek Johna Legenda a Will.I.am dovedl dobře tancovat, ale trošku hůř zpívat. Podobně jako Sámer Issa v první řadě Česko hledá SuperStar i Ben Cristovao měl přirozené charisma a showmanství, zkrátka „it factor“ zdaleka přesahující jeho exotický původ. Díky němu ale vždy na první pohled vyčníval. Jenže na rozdíl od Issy, dnes známého hlavně jako celebritka z bulvárních plátků, se z Cristovaa, jehož otec pochází z Angoly, stal jeden z nejúspěšnějších českých hudebníků posledních let.

Ode mě se komerci učte

Ben Cristovao se proslavil ještě v televizní době, ale systém tradičních médií, založený na gatekeeperech, mu nevyhovoval. O tom, jestli ho lidé uslyší, chtěl rozhodovat sám. Využil k tomu nástup YouTube a Instagramu a hlavně svoje charisma a chuť komunikovat s lidmi. Jeho videa zvládnou udělat až devatenáct milionů zhlédnutí, jeho fotky desítky tisíc lajků. „Před nějakou dobou jsem se naučil fungovat bez rádií, protože bylo těžký se na ně dostat, a tak jsme společně s mými lidmi museli vymyslet, jak hudbu šířit jinak,“ popisuje zpěvák v rozhovoru pořadu Kompot Radia Wave. Úspěšný marketingový online model těží i z popových bangerů, které připomínají ty zahraniční, ale pořád mají české texty a fanoušci si je pouští stále dokola. Zaplavování trhu alby o několika desítkách skladeb dokonce spíš odsuzuje. „Na poslední desce Chrise Browna je třicet až čtyřicet písní. To mi přijde šílené a nemyslím si, že na to jsou fanoušci zvědaví,“ říká.

Ben Cristovao, Hana Biriczová a Šimon Holý v Kompotu

O současný zvuk se dlouhodobě stará producent Osama Verse, vůdčí osobnost kanadského producentského uskupení The Glowsticks, který se díky spolupráci s Cristovaem stal v Česku známým jménem. I díky němu v roce 2014 Cristovao konečně prolomil několik neúspěšných let a uspěl s albem Made in Czechoslovakia a hity Bomby, Sweet Chilli nebo Mam. Loni oproti tomu vydal pouze dva efektní videoklipy, oba natočené v zahraničí, a to Penny, ve kterém se zpěvák projíždí po kalifornské promenádě na skateboardu, a především jeden z jeho nejúspěšnějších singlů ASIO, který vznikl v Malajsii. „I když v mé hudbě je jednodušší message, tak pořád pramení z mých zkušeností a z toho, co dělám. Když mám období, kdy víc sportuju nebo cestuju, tak nechci vydávat song za každou cenu,“ vysvětluje.

Třicetiletý Ben Cristovao je určitě komerčně nejúspěšnější interpret agentury Championship Music Lukáše Rychtaříka, se kterým spolupracuje šest let. Progresivní manažer se soustředí především na online distribuci. Nové album Poslední, které bylo vydané výhradně digitálně, se prodávalo i jako součást trička s potiskem, který vytvořil zpěvák. Běžně ale využívá hlavně internetové platformy jako Spotify, Deezer, Apple Music nebo Alza. U titulní balady Poslední dokonce Championship Music uveřejnila žádost, aby píseň nehrály rádia ani televize. Sám Ben ji zdůvodňuje prozaicky – chce, aby se posluchači a posluchačky soustředili na text a mohli o něm v klidu přemýšlet, což v autě nebo posilovně dost dobře nejde. Jenže jeho kariéra je díky příjmům z reklamy, product placementu a koncertů výnosný obchodní projekt, a proto se i tento krok zdá spíš jako chytré byznys rozhodnutí.„Díky sponzorům, se kterými spolupracujeme, nejsme závislí na výnosu z prodaných alb,“ říká Rychtařík. Podobně svoji internetovou tržní sílu letos měřil také youtuber Jirka Král, když u známého řetězce rychlého občerstvení uvedl vlastní burger, který propagoval pouze skrze svoje sociální média.

Benchpress i fyzika, o kterou nikdo nestojí

Úspěch navzdory osudu je častým motivem Cristovaovy starší tvorby. „Tak rozneste zprávu, že ten negr zvedá českou scénu,“ rapuje Cristovao na singlu Mam, který má na YouTube skoro šest a půl milionu zhlédnutí. Do formy společenského protestu proti rasismu a xenofobii, se kterými má velkou osobní zkušenost, dovedl přetavit i zmíněné přehlížení zavedených institucí. Loni se odmítl zúčastnit vyhlášení ankety Zlatý slavík, kde získal cenu za nejstreamovananější skladbu ASIO. Důvodem bylo vítězství kontroverzní skupiny Ortel. „Nepotřebuju Slavíky ani jiná křídla, za mě mluví čísla. Lidi, kteří jsou schopni ocenit fašismus, jsou pro mě nechutní a nemám pro ně žádný respekt," napsal tehdy na svém instagramu.

Den před vysíláním Kompotu Radia Wave vyšel s Cristovaem rozhovor v Magazínu Mladé fronty DNES, kde znovu vypráví, jaké to je vyrůstat s tmavou pletí v České republice. „Dá se říct, že třeba od dvanácti jsem pořád utíkal nějakým fašounům, protože tyhle lidi dokážou být opravdový hovada. Když dva fašouni potkají barevné děcko a v okolí nebude nikdo, kdo by se ho zastal, tak ho prostě zmlátí,“ popisuje Martě Fenclové. Text se časově sešel se zprávou o muži, kterého v pražské tramvaji zkopalo dvacet olomouckých fotbalových fanoušků. Lidé okolo sice byli, ale napadanému nepomohli.

Cristovao se dnes věnuje bojovému sportu jiu-jitsu na vrcholové úrovni, ale kdysi ho ztloukla skupina neonacistů tak, že musel do nemocnice. „Věřím tomu, že bych se někomu dokázal ubránit, ale kdokoliv to těžko zvládne proti dvaceti chlapům, i pět je moc. Asi bych po nikom nechtěl, aby se do toho v tu chvíli zapojoval.“ I tady proto radí využívat chytré telefony a internetové připojení, i když před snadným zneužitím videochatů a sociálních sítí paradoxně varuje během besed na základních školách v rámci projektu Seznam se bezpečně, který provozuje Seznam.cz. „Jestli něco takového uvidíte, neriskujte zbytečně fyzickým konfliktem, ale buďte hrdinové a oznamte to těm, kteří umějí pomoci, to znamená policii. Nebo někomu, kdo ji může zavolat. Třeba přes službu Facebook Live. Díky ní se všechno ukládá a video stream poslouží i jako důkazní materiál,“ řekl v rozhovoru pro Kompot Radia Wave.

Dozvíte se v něm, co si Ben Cristovao myslí o narcismu na sociálních sítích, sexuálním skandálu jeho oblíbeného komika Louise C. K. nebo proč uveřejnil fotku s hlasovacím lístkem až po volbách.

Spustit audio