The Bling Ring: Báječní, bohatí a okradení

18. únor 2014

Hlavními postavami filmu Sofie Coppola napsaného podle skutečných událostí jsou teenageři pravidelně rabující domy Paris Hilton, Orlanda Blooma a dalších celebrit. Ačkoliv to ve spojitosti s filmem plným záběrů na desítky birkinek, rolexek, vuittonek a několik čivav zní paradoxně, je toho všeho trochu málo.

Absence společenského komentáře a povrchnost jsou nejčastější námitky kritiků proti filmu The Bling Ring, obdařeného českým distributorem mimořádně stupidním dovětkem v názvu: Jako VIPky. Podobné výhrady mají kritici k filmům Coppoly ž od jejího debutu Smrt panen. V případě snímku o sebevražedné šestici sester podle předlohy Jeffreyho Eugenidese byla negativní kritika do určité míry zasloužená. V porovnání s Eugenidesovou analýzou předměstského života o tisíci živých, směšných a zároveň frustrujících obrazech působí filmová verze jako atmosférický a tajemný, ale trochu prázdný high-school film.

Postavy filmařky, která jako dítě slavného režiséra prožila mnoho týdnů v hotelových pokojích, vždy existují v nějakém druhu izolace. Ať už jde o izolaci fyzickou (sestry Lisbonovy ve Smrti panen konstantně držené v domácím vězení), nebo neschopnost se myšlenkově propojit s ostatními, kterou trpí Bob a Charlotta ve Ztraceno v překladu. Proti námitkám na příliš málo informací, které režisérka o svých postavách dává, se však v případě Ztraceno v překladu, Marie Antoinetty a Odnikud někam dá argumentovat záměrem zdůraznit jejich izolaci a především snahou nebýt doslovná.

Úspornost, schopnost dát emoce svých postav na srozuměnou skrze drobné všednodenní epizody a obrazy perfektně skloubené s výraznými atmosférickými soundtracky patří k typickým rysům snímků režisérky, která je tajemná záměrně a k smrti nerada vyznění svých filmů doříkává. Nejslavnějším příkladem této její tendence je závěrečné (pro diváka neslyšitelné) šeptnutí Billa Murrayho do ucha Scarlett Johansson v závěru Ztraceno v překladu.

02913673.jpeg

V případě The Bling Ring si ale Coppola zase nechává pro sebe až moc. Ze všech postav nejlépe poznáváme Marca. Nesmělý kluk posedlý oblečením, stylingem a strachem, že není dost hezký, je na střední škole v bohaté čtvrti LA nový, a tudíž šťastný, když si ho pod křídlo vezme protřelá Rebecca. Zálibu v luxusních značkách a novinkách ze života celebrit mají společnou. „Taky bych chtěl mít svoji vlastní kolekci,“ říká Marc na prvním společném výletě na pláž, po kterém ho jeho nová nejlepší kamarádka zasvěcuje do způsobu, jak svého nákladného koníčka živit – na večírcích obchází zaparkovaná auta v okolí a z těch nezamknutých vybírá peněženky napakované dolary.

Dostat se bohatým v LA až do domu se pod vedením Rebeccy ukazuje jako snadná záležitost, Paris Hilton si prostě nechává klíče pod rohožkou a pravidelných návštěv u sebe doma a razií v šatníku si kvůli množství nashromážděného majetku ani nevšimne. Stačí si na internetu zjistit, kdo z celebrit zrovna pořádá večírek v jiném městě nebo natáčí v Evropě. Marc a Rebecca si tak díky kradeným penězům a oblečení užívají život tzv. A-listers na plné obrátky a k pravidelné zábavě přizvou i několik svých podobně naladěných kamarádek.

The Bling Ring není špatný film. Sofia Coppola s obvyklou lehkostí diváka přenese do světa teenagerů, kteří jedním pohledem na kabelku či top rozpoznají rukopis návrháře, od kterého pochází, a řada scén je podivným způsobem zábavná. „ Panebože, ta má velký nohy! “ ozývá se v šatně Paris Hilton při nájezdu chtivých teenagerů. „Vidíš ty brýle? To je Alexander McQueen.“ „To si neber, to si vezmu já! Tobě zelená nesluší.“

02913670.png

Herecké výkony celé zvrácené party jsou výborné. Obzvlášť dobrou příležitost odstřihnout se od minulosti premiantky z Nebelvíru dala Coppola Emmě Watson. Někdejší Hermiona hraje postavu Nicky s perfektně naučeným losangeleským přízvukem natrénovaným podle reality show o rodině Kardashianových a exaltovaným projevem zpovykané holčičky. Téměř sociopatická teenagerka je díky „spirituální“ výchově své matky přesvědčená, že je vykrádání bohatých domů epizodou jejího „vnitřního vývoje, který vyvrcholí vedoucí pozicí v nějaké charitativní organizaci nebo v čele státu“.Kromě Marca a Nicky se ale nikomu film pod kůži nedostává.

Náznaky subtilní coppolovské satiry jsou nejlepší v momentech, kdy kamera z dálky sleduje postupně se rozsvěcující světla a frenetický pohyb party nedospělých zlodějů v jednom z vykrádaných domů nebo snídani zámožné rodiny jedné z dívek ve světlem zalité luxusní kuchyni, zatímco se malí chundelatí psíci dávají po zaslechnutí policejních sirén do zběsilého štěkotu. Teenage hvězdy místních večírků po sobě nechaly příliš mnoho stop.

Právě tehdy je jednomu téměř líto, že takových momentů není ve filmu víc, a vkrádá se myšlenka, co by s filmem provedl takový Harmony Korine, režisér výrazně podvratnějších a ironičtějších Spring Breakers. I na úspornou Sofii Coppolu je tentokrát indicií ve filmu málo.

Hodnocení: 65 %
The Bling Ring: Jako VIPky
Sofia Coppola, USA, 2013, 90 min.

Spustit audio