Britské televizní drama ve znamení kvality

4. červen 2014

Seriály Broadchurch, Southcliffe a The Fall jsou inspirativními ukázkami dramatické tvorby britských televizních stanic.

Ve své knize Vyprávění příběhů ve filmu a televizi popisuje americká filmová vědkyně Kristin Thompsonová fenomén tzv. quality TV následovně: „volnější kauzalita, větší důraz na psychologický a anekdotický realismus, porušování klasické srozumitelnosti času a prostoru, otevřený autorský komentář a nejednoznačnost.“ Je zřejmé, že kolébkou podobně orientované televizní tvorby je v současné době především Amerika, z níž vychází celá řada novátorských projektů, které ukazují směr zbytku televizního světa.

Velká Británie se z tohoto úhlu pohledu může svou seriálovou produkcí jevit jako země o poznání konzervativnější, přesto i tady dlouhodobě vznikají pozoruhodné tituly. Neobyčejně plodná je televizní tvorba zejména v oblasti detektivního dramatu, jehož loňský vrchol představuje stanicí BBC zaštítěná spirituální krimi Top of the Lake Australanky Jane Campionové. Pozoruhodných (byť možná ne tak přelomových titulů) ale nabídla britská scéna v roce 2013 hned několik.

03136275.jpeg

Britské televizní drama výrazně těží z genia loci izolovaných a zdánlivě poklidných komunit, jejichž rutinu rozčeří tragická událost. V případě osmidílné série Broadchurch (kanál ITV) je to záhadná smrt chlapce, v případě čtyřdílné minisérie Southcliffe (Channel 4) řádění šíleného střelce, do té doby poměrně nenápadného místního podivína. Motiv „mluvící“ krajiny, která zrcadlí duševní stavy postav (mlhavý a bažinatý Southcliffe vypovídá o odcizení a skrytých křivdách, romantická idyla strmých útesů přístavního letoviska Broadchurch zase o náhlých životních zlomech), do značné míry odkazuje k art filmu i poetice severské detektivky, nicméně tvůrcům se daří vytvářet svébytnou verzi seriálové estetiky.

V tomto ohledu je Broadchurch zřetelnou reakcí na fenomén „scandinoir“, napínavou cestou pod fasádu zdánlivě soudržného společenství, na jejímž konci číhá zdrcující odhalení. Seriál přichází s jednoduchou, ale působivou drobnokresbou charakterů i prostředí, přitom trvale nutí diváka spekulovat, která ze známých tváří lže nejvíce. A jak bývá v případě skandinávské detektivky nechvalně známým zvykem, závěrečný zvrat neprověří ani tak divákovu dedukci, jako spíš jeho schopnost odpouštět za vlasy přitažené zkraty v psychologii. Tím nejcennějším tak není samotná pointa, ale spíše nejednoznačné a labilní postavy detektivů, dramatické propletence maloměstských vztahů a způsob, jakým se tvůrcům podařilo v rámci známých severských schémat vytvořit jejich britsky vřelejší a sušší variaci.

03136274.jpeg

Southcliffe v tomto ohledu ignoruje potřebu pointy a soustředí se na rekonstrukci tragické střelby v malém městě a následné ohledávání jejích psychologických dopadů na život postav. Mladý americký režisér Sean Durkin (Martha Marcy May Marlene) velmi invenčně používá postupy, kterými Thompsonová charakterizuje quality TV: rozvolňuje kauzalitu, se zneklidňující metodičností těká mezi různými časy, znejišťuje diváka, nedoříkává, nezavršuje, svoje hrdiny modeluje jako výbušné neurotiky, kteří hledají rozhřešení v podivných rituálech a iracionálních činech. To je předností a místy i limitem scenáristicky nevyrovnaného seriálu, který mohl být buď drásavým celovečerním filmem, nebo by naopak potřeboval více prostoru, než nabízí zhruba tříhodinová stopáž minisérie.

Čtěte také

Jedním z nejpozoruhodnějších projektů náležejících k britské quality TV je pětidílný seriál The Fall (BBC), který zachycuje pátrání po sériovém vrahovi úspěšných mladých žen. Střídá přitom perspektivu detektivů a samotného pachatele, realistické verze slavného Dextera. The Fall podobně jako předešlé tituly výtečně pracuje s prostředím, tentokrát prostředím rozervaného a opevněného Belfastu, kde stále doutná letitý etnický konflikt. Zároveň uvádí na scénu jednu z nejpozoruhodnějších ženských vyšetřovatelek současnosti.

03136277.jpeg

Emancipovanou femme fatale si tu s odzbrojující energií vystřihla vysloužilá „lovkyně mimozemšťanů“ Gillian Andersonová. Její postava neústupným, sebevědomým jednáním a ignorováním konvencí sabotuje mužský pohled na svět, zároveň tvoří strhující protiklad metodickému vrahovi, jehož pokojné životní zázemí i vzhled „atraktivního táty“ fungují jako dokonalá kamufláž. The Fall je poutavou aktualizací detektivního dramatu, vyvedenou v typicky vizuálně precizním a do posledního detailu promyšleném hávu televizních dramat veřejnoprávní BBC. Jedním dechem procedurálně sleduje proces vyšetřování, chování vraha i osobní peripetie aktérů příběhu v kolabujícím městě.

Motiv rozkladu sociálních vazeb, ničivé přetvářky i traumatické existenční vykořeněnosti spojuje trojici různorodých titulů, které fascinovaně sledují svět na pokraji pádu. S malými záchvěvy naděje, že v temnotě plane plamínek lidské sounáležitosti. Nikdy nevíte, co se děje v mysli druhých. Motto seriálu The Fall vystihuje všechny zmíněné tituly.

Broadchurch
ITV, Velká Británie, 8x 45 minut

Southcliffe
Channel 4, Velká Británie, 4x 46 minut

The Fall
BBC, Velká Británie, 5x 60 minut

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.