Brood Ma vás donutí zírat do pekel simulovaných válek

18. březen 2016

Stylový dekonstruktér Brood Ma, vlastním jménem James B. Stringer, se čerstvě upsal proslulému objevitelskému labelu Tri Angle Records. Před několika týdny tam vyšla jeho třetí deska Daze, která nejen v rámci temné elektronické postindustriální scény vyčnívá vysoko nad průměr.

Label Tri Angle byl vždy známý tím, že nikdy neměl unifikovaný hudební styl a na tvorbu jeho chráněnců byly jednorozměrné žánrové škatulky dosti těsné. Postupně se vyvinula i jeho strategie a namísto autorů, jejichž hudební kořeny se nořily do těžké hlíny witch houseu, se začaly objevovat releasy projektů Evian Christ, Forest Swords či Sd Laika. Cit pro hledání zvukových vizionářů se u labelu jenom potvrzuje, když s ním podepisují smlouvy producenti jako Rabit, Lotic nebo právě Brood Ma. Jsou to autoři, kteří definují současnou alternativní klubovou hudbu a taví i ty nejokrajovější hudební a klubové subžánry do zcela individualistických, postžánrových novotvarů. Tri Angle a jeho mastermind Robin Carolan tak zůstávají nadále věrní svému étosu nezařaditelnosti.

I když jedno zastřešující slovo pro Daze by přeci jen přicházelo v úvahu – a to komprese. Ačkoli jde o dlouhohrající desku, album plné krátkých nahuštěných úderek působí spíš jako nervní mixtape. Brood Ma na stopáži dvaceti sedmi minut vypouští na posluchače koncentrovanou sonickou nálož v podobě třinácti žánrových mutantů jak vystřižených ze Silent Hillu. Stringerovým hlavním záměrem ale není jenom vtáhnout nás do hry a zabavit, deska má být také „dokumentem o militantních konfliktech hraných dospělými i dětmi skrze celosvětové servery a pokusem o kritiku současné obsese akčními survival hrami“.

03590860.jpeg

Zde je znova akcentovaný termín komprese, kdy na fyzicky malých prostorech serverů probíhá velké množství dat z hraní akčních survival her, kde zabíjíte hordy nepřátel i těmi nejkrutějšími způsoby. Ty kdyby se v jeden moment měly zhmotnit, pak jedině v černou díru humanity. Daze by k tomu byl ideálním dystopickým soundtrackem.

Vznik alba také do velké míry ovlivnila současná filmová teorie, zejména ta z pera Stevena Shavira. Sám Brood Ma také přiznává, že jde o víc „hollywoodskou“ verzi jeho tvorby a že se v jistém smyslu pokusil o pastiš extrémních filmových forem do hudebního tvaru. Rozhodně jde také o radikalizaci jeho vlastního přístupu k dekonstrukci klubového zvuku. Ať už jsou to ozvy devadesátkových drum’n’bass raveů, záchvěvy trip hopu, nebo oslepující noiseové salvy, Brood Ma je absolutně materializuje, rozbíjí a pak skládá zpět a nutí nesourodé části okamžitě znovu fungovat.

Zajímavým efektem alba Daze je, že jeho poslech přináší jistou dávku stresu a nepohodlí. Nejspíš se jím nebudete chtít předávkovat. Následoval by totiž stav vskutku paranoický. Brood Ma v jednom z rozhovorů uvedl, že ideálním momentem pro poslech této desky je návrat z klubu kolem čtvrté v noci. Upřímně, nechci si takovou situaci představit. Úplně stačí, když vám naskočí do playlistu přes den – a během chvilky hledáte po kapsách stříbrné kulky a světlice nebo dezorientovaně rozrážíte davy kolemjdoucích zombies.

Hodnocení: 75 %
Brood Ma – Daze (Tri Angle Records, 2016)

autor: Adéla Sobotková
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.