Bruselský styl je pořád in

8. prosinec 2014
03268463.jpeg

Tramvaj T3, plastové židle od Miroslava Navrátila, porcelánové servisy od Jaroslava Ježka nebo gumové hračky od Libuše Niklové. To je jen několik věcí, které bychom dneska mohli označit za ikony bruselského stylu. Sběratel a bloger Jan Jeništa se tomuto fenoménu věnuje už osm let a jeho blog expo58 má stovky příznivců.

Označení bruselský styl je lokální, československé označení pro fenomén, který se od poloviny 50. let vyskytoval po celém světě. Československý název je odvozen od světové výstavy Expo 58 v Bruselu, na které náš pavilon sklízel velké úspěchy. Nicméně projevy toho, co dnes označujeme jako takzvaný Brusel, se například ve skandinávském designu objevovaly už ve 40. letech. A jeho vliv je vlastně v řadě oblastí patrný dodnes.

„Mezi typické rysy bruselského stylu patří dynamika a plavnost. Po funkcionalismu přichází měkké a organické tvary. V designu se klade důraz na barvy, užívají se hlavně různé pastelové odstíny. Brusel přinesl taky materiálovou revoluci, protože se začínají masově používat plasty, lamináty, umakart, roxorové pruty a překližka. Zároveň byla nedílnou součástí bruselského stylu celosvětová fascinace pokrokem lidstva a ve společnosti hodně rezonovaly myšlenky směřování do šťastné budoucnosti. V architektuře a designu se odrážel zájem o dobývání vesmíru a taky o vědecký pokrok. Klasickým příkladem je třeba symbol Expa 58 – tedy budova Atomia, která je zvětšeným modelem krystalové mřížky železa,“ popisuje Jan Jeništa, co tento styl napříč architekturou, designem a výtvarným uměním spojuje.

03268464.jpeg

Fanouškům Bruselu doporučuje Jan Jeništa vydat se někdy po České republice vlakem, protože řada nádraží byla postavena právě v tomto stylu. Jedním z těch nejznámějších je dnes ohrožené nádraží v Havířově, ale ztělesněním esence bruselského stylu je podle Jana Jeništy taky nádraží v Chebu a rané projevy bruselského stylu jsou dobře vidět na nádraží v Pardubicích.

Spousta architektonických památek se zachovala taky v Brně – hotel International, hotel Continental nebo Pavilon Z na brněnském výstavišti. Bohužel však dodnes řada cenných staveb a soch ve veřejném prostoru, které spadají do období bruselského stylu, chátrá, protože si jejich okolí zatím neuvědomuje jejich hodnotu.
Poslechněte si celý rozhovor s Janem Jeništou.

Víc o všech projevech Bruselu se dočtete na blogu Jana Jeništy zde.