Čelisti: Skokan, Smrtihlav a Mumie tankují super

9. červen 2017

Rozdělení rolí bylo v aktuálním díle Čelistí otázkou zcela jednoznačnou: ke Skokanovi měl vždycky nejblíž Aleš, k Mumii tradičně Dan a hostující roli kritického Smrtihlava tentokrát obstaral filmový kritik Tomáš Stejskal. Všechny tři hlavní premiéry tohoto týdne jsme tudíž prožili ještě osobněji než obvykle.

V úvodním bloku novinek se tentokrát dražila Zlatá palma z Cannes – držitel tohoto prestižního ocenění, tuniský režisér Abdellatif Kechiche (Život Adéle), se jej totiž rozhodl prodat, aby mohl dokončit postprodukci svého nového (dvoj)filmu. Peníze však dominovaly i domácím zprávám – průlet projekty, jimž Státní fond kinematografie udělil finanční podporu, opět připomínal festival špatně skrývané arogance a nemístné skepse. Situaci naštěstí zachránil kolega Stejskal, který upozornil na alarmující fakt, že dokumentarista a velekněz nedoceněných narcisů Igor Chaun právě natáčí dokument o Jiřím X. Doležalovi, s nímž má údajně hodně společného.

Otázka, co má společného titulní Smrtihlav a prominentní nacista Reinhard Heydrich, byla předmětem rozborů v druhém vstupu. Torzovitý projekt Cédrica Jiméneze podle ceněné novely Laurenta Bineta (HHhH) si nicméně záhy vysloužil nařčení z béčkovosti, z níž ho nakonec nevysvobodili ani stateční parašutisté Gabčík a Nagymáros.

Jistá nesmiřitelnost byla následně znát i z reflexe očekávaného letního blockbusteru Mumie, který otevírá celý nový Dark Universe. Nestárnoucí kaskadér Tom Cruise tentokrát ale neměl příliš šťastnou zafačovanou ruku a vrhnul se do jednoho z nejfádnějších dobrodružství své kariéry. Pod začátečnickým režijním vedením Alexe Kurtzmana upadá spolu s celým příběhem do průměrnosti a šablonovitosti. Scénáři chybí výraznější překvapení a invence, která by z mdlé jízdy strašidelným zámkem plným kostlivců udělala film schopný sebevědomě konkurovat soudobým blockbusterům Marvelu.

Z filmu Smrtihlav

Orgie pozitivních emocí vyvrcholily lehce konsternovanou debatou nad posledním filmem Skokan renomovaného Petra Václava (Marian, Paralelní světy, Cesta ven). Už předchozí režisérův snímek Nikdy nejsme sami nesl zřetelné stopy nesoudnosti – a Skokan bohužel dotahuje těžkopádnou repetitivnost a dramaturgickou ledabylost autorova předchozího titulu k novým extrémům. Bludná epizodická odysea čerstvě propuštěného chlapíka, který se rozjede udělat pěveckou kariéru do Cannes, vznikala bez scénáře a je to na ní setsakra vidět. Stejně jako na Čelistech.

Zůstaňte i v parném létě s námi. Příště vysíláme za pomeranče.

autoři: Aleš Stuchlý , Tomáš Stejskal , Daniel Řehák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.