Čelisti: Výprava na horu Fuji s roboty, monstry a Karlem

Z filmu Mary and the Witch’s Flower
Z filmu Mary and the Witch’s Flower

Zatímco Aleš s Vítkem oslňovali v Olomouci publikum rozhlasového festivalu svými historkami z natáčení Čelistí, pravidelný filmově kritický džob zbyl na Dana Řeháka a hosty. Jelikož aktuální snímek Pacific Rim: Povstání vrcholí doslova monstrózní turistickou výpravou do jícnu sopky Fuji a autorské duo knihy Planeta Nippon, nominované na Magnesii Literu, bylo právě ve městě, nastal čas na speciál. Vítejte v japonizujících Čelistech.

Po několika hubených ročnících se v japonském celovečerním animovaném filmu snad blýská na lepší časy. To nejzajímavější z posledních třech let anime jsme se pokusili nalézt a shrnout s experty z planety Ikebana – hudebním publicistou Karlem Veselým a filmovým expertem Antonínem Tesařem.

Noví tvůrci se pomalu etablují a po obrovském kasovním úspěchu loňského Your Name se Antonín Tesař kouká vstříc budoucnosti anime s rostoucími očekáváními. Jako novinku, která se však v japonských kinech dopracovala na šesté místo v žebříčku návštěvnosti, prezentoval v netradičním novinkovém vstupu adaptaci britské knihy pro děti Mary and the Witch’s Flower z nového studia s nespavým jménem Ponoc, které může směle konkurovat někdejší slávě studia Ghibli.

Karel Veselý nalezl mezi nedávno vydanými anime tituly několik netradičních námětů a pozoruhodných výtvarných zpracování. Film In This Corner of the World obdržel řadu oborových ocenění nejen v Japonsku a vypráví příběh dívky, která ráda kreslí věci a život okolo sebe. Bohužel prožívá nejhorší léta druhé světové války, a to přímo ve městě Hirošima. Postupně přichází jak o končetiny, tak o členy rodiny a naděje. Jakou bombou její příběh skončí, a že pravděpodobně není určen dětským divákům, je nabíledni.

Snímek Night Is Short, Walk on Girl patří k tomu bizarnějšímu, co lze v široké škále současných anime filmů najít, a pohybuje se na hraně surrealistické vize a milostného příběhu o středoškolácích s prvky emancipačního dramatu. Už jen výstřední výtvarné pojetí umožňuje tento film zařadit k tomu nejzajímavějšímu, co unikátní asijská animace nabízí.

Po tradičním hejtu vstříc celovečerní tvorbě pod značkou Netflix, které vévodí skutečně nepovedená adaptace mangy Fullmetal Alchemist, a letmém ohlédnutí za klasikou Blame! jsme se přestěhovali s Antonínem do jižní Itálie.

V půvabném venkovském stavení nedaleko moře jsme tahali z hlubin nečekaně kvalitního LGBTQ dramatu antické sochy sličných hochů Armieho Hamera a Timothée Chalameta. Letní láska ve filmu Dej mi své jméno uhranula svou něžnou atmosférou, hereckými výkony a jemnou kresbou netradičního vztahu v dobách, kdy ještě nikdo neznal pojem HIV. Navíc všichni milujeme Michaela Stuhlbarga, který neumí jinak než zářit.

Na slibované turné po japonských sopkách v útrobách ocelového „Jaegera“ v pokračování sci-fi taškařice Pacific Rim: Povstání pak zbylo méně času, než bychom rádi. Ale alespoň se Tonda s Danielem nepoprali. Podle jednoho z nich je to totiž docela fajn a podle jiného zas tolik ne. A co na to Karel?