„Česká ilustrace už dávno není jen součástí knih, prožívá zlatý věk,“ říkají insideři

Bačák
Bačák
„Objevuje se ve veškerém užitém designu, v interiérech, na obalech, ve videích i online prezentacích. Širší pole umožňuje, aby se komunita ilustrátorů rozrůstala,“ říká Věra Mezulániková z platformy Czech Illustrators, která se snaží představit současnou českou ilustrátorskou scénu. Společně s ní do studia Radia Wave dorazil i Michal Bačák, který získal cenu Czech Grand Design v nově vzniklé kategorii ilustrace.

„Cena je obrovskou motivací pro všechny ilustrátory,“ říká Michal Bačák. Česká ilustrace zažívá vlnu zájmu nejen díky ocenění Czech Grand Design nebo Nejkrásnější české knihy. Vznikl také festival Lustr, platforma Czech Illustrators a množí se malá knihkupectví orientovaná na vizuálně zajímavé publikace.

„Lidé se snaží dostat do svých životů víc krásných věcí,“ přitakává Věra a Michal její optimismus sdílí. „Vizuální kultura u nás má tradici. I když zároveň si někteří klienti nenechají poradit, určitým profesím pořád nedůvěřují. V tom je to na Západě jiné, tam investor nechává profesionálovi volnou ruku.“ Věra Mezulániková smířlivěji doplňuje, že i Češi jsou už dnes víc otevření novým nápadům. „Pro dnešní dobu už je hodně typické, že dobří ilustrátoři mají specifická portfolia a klienti se na ně obrací s konkrétním úkolem. Neočekává se, že umíte všechno a že se přizpůsobíte všem stylům, ale naopak, že máte jednotný rukopis.“

Talíř Bačák

Co se týče odkazu české tradice, má Michal Bačák jasno. „Já sám se snažím na tradici navazovat, možná ne tak úplně na českou, jako celkově na poetiku střední Evropy. Jedni z mých nejoblíbenějších jsou bratři Čapkové, v některých mých ilustracích je to dost vidět.“

Oba hosté se shodli na tom, že v současné době se toho děje hodně a je z čeho vybírat. Oba zaujala výstava Miroslava Šaška ve vile Pellé.
Poslechněte si celý rozhovor o zlatém věku české ilustrace.