Chiara Fumai: Follow This You Bitches

7. únor 2013

Documenta je výstava současného moderního umění, která běží od 50. let ve městě Kassel v Německu. Byla založena umělcem, učitelem a kurátorem Arnoldem Bodem s cílem přinést do poválečného Německa kvalitní současné umění. Prvního ročníku se zúčastnili mimo jiné Pablo Picasso nebo Vasilij Kandinskij. Až do současnosti vybírají kurátoři Documenty každých pět let zajímavé umělce z celého světa. A v Praze můžeme v těchto dnech vidět výstavu jedné z účastnic loňské Documenty číslo 13 – Chiary Fumai.

Italská umělkyně a postfeministka se věnuje performancím, které kombinuje se záznamy a odkazy na reálné historické postavy v audiovizuálních instalacích. Jde jí o posun za vzájemné vymezování obou genderů. Výstava v galerii FUTURA cituje v názvu Follow This You Bitches radikální feministický manifest Valerie Solanas z roku 1967. Čtení úryvků z tohoto textu je také součástí jedné ze tří instalací v pražské galerii.

„Je to extrémně feministická práce, dalo by se to přirovnat k naci-feminismu. Podle mého názoru by performativní umění mělo být velmi radikální a zároveň ironické. Nedělám aktivismus, ale umění. Valerie Solanas ve SCUM Manifestu mluví o společnosti, která se zbavuje mužských prvků, od finančního systému přes nahrazení mužů stroji až po zničení mužského pohlaví. Celý manifest přitom vychází ze stereotypů a diskurzu západoevropské kultury, obvykle používaných k odsuzování žen. Vzniká tím velmi ironické zrcadlo celé situace. V textu se třeba mluví o muži jako o chodícím potratu, protože žena je v naší kultuře většinou popisovaná jako nekompletní muž. Valerie Solanas to ironicky obrátila s tím, že naopak muži mají nekompletní genový základ, “ říká autorka výstavy.

Úvodní instalace výstavy Chiary Fumai nás zavádí na vědeckou seanci, která se reálně odehrála v historii. Jde o setkání vědců, kteří diskutovali o zvláštních psychických schopnostech slavného italského média – Eusapie Palladino. Údajně negramotná Eusapia se na přelomu 19. a 20. století proslavila levitací předmětů a komunikací s duchy zesnulých.

02823260.jpeg

Je to, jako by pět duchů těchto diskutujících vědců bylo stále tady s námi a diskutovalo o jejích schopnostech. Protože oni nikdy nepřišli na to, jak to vlastně Eusapia mohla dělat, jaký byl její trik. Mám ráda obraz umělce jako duchovního média a alegorii jeho génia jako hysterie, silného duchovního vytržení, které můžeme vidět právě u osob se zvláštními psychickými schopnostmi, a často se vyskytují právě u žen. Tyto fantomy jsou pro mě znakem kreativity, která byla potlačovaná,“ vysvětluje Fumai.

Třetí částí výstavy jsou črty a portréty postav, se kterými Chiara Fumai na této výstavě pracuje. Mimo jiné Eusapia Palladino zasazená v architektuře Adolfa Loose, kvůli zdůraznění jejího dekonstruktivistického přístupu k prostoru. Spiritualita, postfeminismus a ironie se protnuly i vjejí poslední odpovědi. Zajímalo nás, jestli je rezidencí ve Futuře její působení v Praze uzavřené:

Můj příští krok bude otevření kostela a Praha se mi pro tento účel zdá být velmi vhodným místem. Je to esoterické město, ve kterém je stále velmi silná duchovní tradice. Dvacáté století mnoho věcí změnilo a ne všichni esoterici stihli všechny proměny pochytit. A tak by bylo pěkné umístit jeden ze základních kamenů tohoto kostela zde. Bude to chrám performativního umění. “

Výstavu Chiary Fumai můžete ve Futuře vidět do 24. února, otevřeno je od středy do neděle od 11 do 18 hodin. Podrobné info hledejte na www.futuraproject.cz.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.