Dánský Zločin exceluje v mlhách beznaděje

11. prosinec 2013

Dánské kriminální drama Zločin je vlajkovou lodí tamní seriálové produkce, které si troufá dál než konkurence. Jeho třetí série nabízí výmluvný a zdrcující důkaz. Příběh zamlklé a umanuté kriminalistky Sarah Lund se začal psát v roce 2007, když veřejnoprávní stanice DR uvedla první řadu.

Na ploše dvaceti dílů vyšetřovala hrdinka smrt dospívající dívky. Jedinečný koncept, který celý rozsah série zasvětil jedinému případu, jeho komplexnímu společensko-politickému kontextu a psychologickým dopadům, poněkud utrpěl televizní rutinou a nadměrnou délkou. Ke konci už docházeli podezřelí a vršily se samoúčelné omyly vyšetřovatelů. Přesto dílo producenta a scenáristy Sørena Sveistrupa oslovilo nejen evropské publikum – koncept přejala americká stanice AMC a vytvořila vlastní verzi.

Oběti, vrazi, politici
Druhá série byla ústupem k tradičnějšímu politicko-kriminálnímu thrilleru z vojenského prostředí, který na poloviční ploše bez problémů držel napětí a gradaci, možná však trochu postrádal komplexnější pozadí a práci s postavami. Série číslo tři je pak ústrojným spojením psychologické naléhavosti úvodu a dynamiky jeho následovníka. Charakterizuje ji větší měřítko – po komunální politice a ministerských pletkách se ocitáme rovnou na úrovni premiérského úřadu a celostátních voleb.

Zločin už typicky kombinuje kriminální a politické dění. Vyšetřovaný případ výrazně ovlivňuje stranické preference a míchá kartami. Únos malé dcerky majitele nejvlivnějšího dánského rejdařství je navíc s politikou několika způsoby přímo propletený. Věčně zamračená a vyčerpaná Sarah Lund tak opět manévruje v minovém poli zájmů a manipulací, přičemž je jako jedna z mála přesvědčená, že klíč k případu leží mimo zorné pole pátrání po rafinovaném únosci.

03022248.jpeg

Bezmoc mocných
Tvůrci velmi účelně kombinují civilní pohled na svět vysoké politiky, jaký známe třeba z dánského seriálu Borgen s temným krimithrillerem, zasazeným do šedých míst krize – kempů pro lidi bez domova, opuštěných přístavů, vylidněných překladišť. Motiv krize společenské i ekonomické přirozeně prostupuje vyprávěním a je působivě umocněný vizuální složkou.

Zločin začínal jako tuctový televizní seriál, který potemnělým designem zakrýval lacinost lokací. Postupně se díky angažmá osvědčených filmových režisérů prodíral ke svébytnému a působivému výrazu. Ve třetí sérii máme co do činění se sebevědomou a precizně stylizovanou žánrovou modernou. Strhující práce se studenými barevnými paletami, přesné středové kompozice, promyšlené nasvícení každé scény, to všechno dotváří perfekcionistický chlad a iluzi světa, v jehož dokonalém mechanismu se objevuje stále více trhlin a rzi.

Jedním z trademarků dánských seriálů jsou postavy poměrně sympatických politiků. I ministerský předseda Kristian Kamper ze Zločinu představuje prototyp rázného, přitom zranitelného jedince. Podobně majitel rejdařství Robert Zeuthen v ničem nepřipomíná karikaturu miliardáře, ale seriál ho líčí jako zoufalého otce, lapeného ve firemní politice, kterou nemá plně pod kontrolou.

Působivost tak neplyne z toho, že by seriál exploatačně zobrazoval karikatury mocných, ale že ukazuje domnělé hybatele jako lidi bezmocné a náchylné k chybám, kteří nakonec obětují osobní vyšší principy ve prospěch systému. O to více vedle nich vynikne nekompromisní protagonistka.

03022247.jpeg

Ledová královna ve svetru
Definitivně se potvrzuje, že Sarah Lund je jednou z nejpůsobivějších hrdinek-detektivek dneška. Samotářská kriminalistka, která celý život utíká před intimními problémy k vyšetřování, do něhož investuje veškerý duševní kapitál, není téměř v žádném ohledu sympatická. V jistém ohledu je to nepřístupná, sobecká a bezohledná „mrcha“, jejímž hlavním kapitálem není geniální dedukce či intuice, ale buldočí umanutost, s jakou svoje případy pronásleduje až do hořkého konce.

Těžko dnes nalezneme ženskou postavu, která se zásadně „nedopouští humoru“, k genderu zaujímá radikálně rovnostářský postoj (se všemi komunikuje stejně arogantně a utilitárně) nezvládá tradiční roli matky a vyhýbá se všem náznakům osobní katarze. Právě ve chvíli, kdy se zdá, že se začíná proměňovat, postaví ji tvůrci do bezvýchodné situace, tváří v tvář nespravedlnosti a vlastním principům.

03022246.jpeg

Rozuzlení je přesně takové, jaké z logiky série být musí. Radikální, zneklidňující, napadající mýty o Skandinávii, kde vždy nakonec převládne společenská zodpovědnost. Zločin potvrzuje, že je dílem, které se nebojí překračovat hranice. Během tří sérií vznikl žánrový drahokam, který severskou detektivku suverénně přivádí na samotnou hranici únosné beznaděje.

Zločin III (Forbrydelsen III)
Dánsko, DR 2012, 10 x 58 minut.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Nejposlouchanější

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

František Novotný, moderátor

setkani_2100x1400.jpg

Setkání s Karlem Čapkem

Koupit

Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.