Designér Froněk z Olgoj Chorchoj: 90. léta byla naivní, dnes je potřeba správný investor

28. únor 2017

Studio Olgoj Chorchoj založili studenti VŠUP Michal Froněk a Jan Němeček v roce 1990. „90.léta byla trochu naivní. Dalo by se říct, že po nás klienti chtěli méně práce a dostali jsme víc peněz,“ komentuje vývoj Froněk. Podle něj ale není problém v tom, že by na realizace bylo dnes méně peněz, stačí mít správného investora a detailním projektem obhájit, proč je potřeba konkrétní materiál.

„Abychom na trhu přežili, musíme být flexibilní. Máme takové desatero, podle kterého si vybíráme, jsme ale rádi za každou práci, klienty neodmítáme,“ říká Michal Froněk. „Řekli jsme si jen, že nebudeme dělat střelné zbraně, i když jsou to technicky úžasné předměty, takový design bez designu, fascinující inženýrské řešení. Už jsme tomu byli blízko, ale naštěstí je dost jiné práce.“ Společně s kolegou Janem Němečkem jsou oba designéři už dlouho také pedagogy na VŠUP v Praze. Je sice otázka, jak dlouho by měl autor setrvat na postu vedoucího ateliéru, ale duo Olgoj Chorchoj učit evidentně baví čím dál víc. Uspokojivým faktorem výuky je pro Michala Froňka hlavně to, že se daří stále lépe poropojovat studenty se světem zakázek a komerční spolupráce. „Průmysl se nějak zmátořil a pochopil, že marketing není sprosté slovo a že se potenciál mladých kreativců dá využít. Takže vůbec nestíháme uspokojovat to, co se na nás hrne,“ mluví Michal i za své studenty.

Aktuálně si můžete průřez tvorbou studia prohlédnout na výstavě v Moravské galerii v Brně. Šest koncepčně pojatých částí objemné výstavy doplňuje publikace, expozice s názvem OCH! Olgoj Chorchoj: Logika emoce je přístupná až do 16. dubna letošního roku.

„Nemění se ale jen přístup klientů a rozpočty, svého času bylo například revoluční vyřezat nábytkovou řadu na numericky řízených strojích, dnes už je CNC obráběcí přístroj naprosto běžným nástrojem,“ dodává Michal Froněk. Technologické inovace ale celý tým studia využívá průběžně. Michal si z nedávné spolupráce pro značku Boma pochvaluje podhladinovou výpust skla. „Nafouknutá bublina takovou metodou nemá žádné kazy a i v průměru 80 centimetrů vypadá opravdu jako z bublifuku. Svět to fascinuje, bublinové lampy jsou teď osazené v Dánsku, v jedné z nejlepších restaurací světa.“

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.