Designér smutečních parte Jiří Hanek: Smrt je u nás pořád tabu

19. říjen 2018
Jiří Hanek

„Umírala mi máma na rakovinu a pak jsem logicky řešil i její pohřeb. Když jsem přišel do pohřební služby, tak mi nabídli něco, s čím jsem se prostě nemohl smířit,“ popisuje první impuls k tomu, začít navrhovat smuteční parte, grafický designér Jiří Hanek.

Parte pro svoji maminku si totiž nakonec navrhl sám a překvapilo ho, jak pozitivní vazbu a od jakého množství lidí následně dostal. Rozhodnutí pustit se do navrhování parte naplno ale trvalo o něco déle a podle Jiřího bylo i důsledkem osobní krize, kterou v něm vyvolala smrt někoho blízkého.

„Dosavadní práce mi přestala dávat smysl. Díky setkání se smrtí jsem si uvědomil, že žiju jenom jednou a že nechci jenom řešit s klienty, jestli chtějí logo žluté, nebo modré, a vlevo, nebo vpravo,“ říká Jiří Hanek. Podoba smutečních parte je podle něj jen jedním z kamínku mozaiky toho, jak vypadá současná kultura pohřbívání u nás. Logicky se proto díky své práci propojil také s květinářstvími, kameníky nebo pohřebními službami, které k pohřbívání přistupují jinak.

Už se Jiří Hanek někdy zamýšlel nad tím, jak by mělo vypadat jeho vlastní parte? A už mu někdo navržené parte reklamoval s tím, že takhle si to nepředstavoval? Poslechněte si celý rozhovor a dozvíte se to.