DJ QBert vysílá své scratche do kosmu

7. červenec 2014

Zvuk hiphopového scratche dnes u většiny hudebních fanoušků evokuje maximálně tak vzpomínky na nějakou rádoby cool reklamu z televize. Někdejší pevná součást hiphopové estetiky se na přelomu tisíciletí stala (i díky nadužívání v tehdy populárním nu-metalu) trochu otravným zvukovým klišé, jakousi obdobou kytarového sóla v rocku, a samotná disciplína turntablismu začala se svým důrazem na dokonalé zvládnutí techniky povážlivě připomínat sportovní gymnastiku.

Umění gramofonové koláže se aktuálně snaží pozvednout jeden z nejslavnějších mistrů scratche – kalifornský DJ QBert, který se po dlouhých šestnácti letech vrací s dvojicí desek – GalaXXXian a Extraterrestria.

Richard Quitevis alias DJ QBert je několikanásobným šampiónem v turntablismu a dokonce vynalezl několik nových technik (třeba tzv. krabí scratch), ale obviňovat ho z čirého manýrismu nelze. Jeho legendární mixtape Demolition Pumpkin Squeeze Musik (1994) či album Wave Twisters (1998) jsou bláznivé hyperkinetické koláže, které ale nikdy nezapomínají, že na prvním místě je vždycky groove či nějaký melodický motiv. Jeho maximalistický přístup nicméně brzy zastínili jiní mistři instrumentálního hip hopu jako DJ Shadow nebo DJ Krush vyznávající filozofii, že méně je mnohdy více. QBert v roce 2014 navazuje na jejich přístup – deskám samozřejmě vládnou podivné zvuky vyluzované neuctivou jehlou jezdící po vinylu, velký prostor ale dostává klasická písňová struktura či nálada.

Ze dvou desek, které byly dokončené díky sbírce na portálu Kickstarter, má k tradičnímu turntablismu blíže kolekce Extraterrestria obsahující instrumentální koláže sestavené z desítek samplů a samozřejmě nekonečných technických fines. Bloom například sampluje skladbu Big Log od Roberta Planta a uchovává její melancholickou náladu. U jiných skladeb (Astro Frog, Moth Rah) máte pocit, že posloucháte spíše přenos zašifrovaných informací z jiné galaxie – přesto je výsledek mimořádně funky.

03160101.jpeg

Na GalaXXXian musí scratchová pyrotechnika ustoupit hostujícím rapperům, jako jsou Kool Keith či Del The Funky Homosapien. Jako hiphopový producent je DJ QBert šikovný, ale nedokáže tak často překvapit jako na svých instrumentálkách. Výběr rapperů je navíc značně poplatný slavné éře nezávislého rapu na konci tisíciletí a je důkazem, že DJ QBert je trochu zaseklý v minulosti. U alba máte nakonec stejný dojem jako u producentských desek Shadowa, Krushe či Rob Swifta – že rappeři a scratch se jen přetahují o pozornost a jeden bez druhého by se klidně obešli.

Extraterrestria a GalaXXXian jsou jako ztracené desky, kterými mohl QBert před 15 lety stvrdit svoji světovou dominanci. Pokud za každou cenu držíte prst na tempu doby, pak obě zní trochu jako relikt dávno zašlých časů. Na druhou stranu – v éře uniformních trapových beatů působí inovativní beatové konstrukce mimořádně osvěžujícím dojmem. Na to, že odstartují novou turntablistickou revoluci, bych ale moc nevsázel.

DJ QBert – Extraterrestria (Thud Rumble) Hodnocení: 80 %
DJ QBert – GalaXXXian (Thud Rumble) Hodnocení: 70 %

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka