Doma budeš! Cate Blanchett buduje v Mrs. America kariéru na tvrzení, že ženy kariéru nepotřebují

12. červen 2020

Tišitelé úzkosti Aleš, Vítek a Tonda jsou opět tu, aby rozbourali stojaté sloupce filmových vod i vašich životů. Studiem tepe radostné přehřátí z dosažení jedenácté příčky v anketě Podcast roku, a kdyby Tondu nebolelo koleno, hopsal by nadšením jako Kurt Gymkata Thomas, budiž mu země lehká. Na mále měla ostatně i Cate Blanchett, která se při tanci s motorovou pilou majzla o kejtu. Naštěstí vše dobře dopadlo a ještě nám zahraje.

Aktuálně ji doporučujeme sledovat v seriálové roli ženy, která si vybudovala kariéru na vysvětlování, proč ženy kariéru nechtějí a nepotřebují. „Mrs. America nás vrací do začátku sedmdesátých let a představuje poměrně komplikovaný terén amerického feminismu. Celé se to rozvíjí kolem snahy přijmout dodatek ústavy, který by přiznal rovná práva všem, bez ohledu na pohlaví,“ uvádí nás do obrazu přítelkyně na telefonu a vyléčená čarodějnice v jedné osobě Šárka Gmiterková.

„Začíná tam, kde končí Mad Meni, a nese s sebou několik poprvé,“ naráží především na již zmiňovanou přítomnost Cate Blanchett v televizním projektu, ale i na komplexní a dramaturgicky chytré vykreslení ženského hnutí a vyváženou pozornost, která je věnována oběma protistranám. „Zásadní, povedený seriál,“ shrnuje Šárka a dodává, že ji nakonec víc bavily pasáže o konzervativkách než feministkách. Je to trochu jako vybika – když je v protivníkově týmu božská Kačka, máte holt trochu smůlu.

Ale teď už pryč z Ameriky! Spike Lee se vrací do Vietnamu s novinkou Da 5 Bloods a Čelisti doufají, že má řádně nabroušené ostří. Tonda se však přeci jen o něco víc těší na romantický anime příběh s čičinkama A Whisker Away, a zjihlý Aleš už z toho dokonce začíná mňoukat jako kocourek pobodaný zdivočelými vosami Oliviera Assayase do bříška plného Halušek Donicka Caryho. „Tvrdá křeč. Díky, nemám zájem,“ naráží Vítek na smutný fakt, že kdyby byly návykové látky stejně zábavné jako nový dokument o nich, nebylo by o co stát.

To samé si ostatně myslí Tomáš Stejskal o horké domácí novince Bourák. „Jsou filmy špatné, jako ty od Zdeňka Trošky nebo pozdní komedie Filipa Renče, ale přece jenom Ondřej Trojan a Petr Jarchovský nejsou tahle liga.“ Nebo možná doposud nebyli, nutno dodat.

„Tohle je opravdu zážitek odjinud, od začátku do konce vůbec netušíte, na co se díváte. Bizarní stylizovaný film, který se snaží spojit lásku k rockabilly a cadillacům s mapováním života lidí ze společenského okraje.“ „Miluju,“ odplivává jedovatou slinu Vítek. „Jednoznačně nejhorší Trojanův film. Něco mezi špatným Kaurismäkim a převáděním poetiky divadla Sklep do filmové podoby. Jednou nohou u Kameňáku,“ shrnuje Tomáš a pocuchané nervy už nikomu nenarovná ani Eiffel 65 ve středověkém stylu.

Je horší Petr Jarchovský míchající historky, nebo William Shatner zpívající blues? Které slavné filmy smazal z povrchu zemského vraždící úd Jennifer Aniston a prospělo by ztracení kromě Bouráka i novému počinu Eliy Suleimana To musí být nebe? Co na nás vyjma kočiček chystá Netflix? Stane se Tonda chorošem? Holduje Vítek nočnímu objednávání pizzy neznámým mužům, nebo spíš vyměňování zámků u cizích bytů? Zajímá Aleše Stingova duchovní matějská? A jaká psychedelika by mu nejvíce prospěla? Poslechněte si Čelisti a stanovte diagnózu.

autoři: Aleš Stuchlý , Vít Schmarc , Antonín Tesař , Tereza Kunderová
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.