Druhý dech českého crowdfundingu?

28. listopad 2012
02776731.png

Moderní podoba kolektivního financování neboli crowdfunding začíná zajímat i Čechy. Ve světě tímto způsobem získávají peníze na své projekty začínající firmy i jednotlivci. Na pomoc domácím nadšencům bez financí v posledních týdnech přichází nové platformy. Budou mít šanci na úspěch?

IAMX získali díky kampani na anglickém crowdfundingovém portálu PledgeMusic od svých fanoušků 6x více na nahrání nové desky, než potřebovali. Amandě Palmer kampaň na Kickstarteru vynesla dokonce 11x tolik. Na první pohled se tedy zdá, že vymyslet projekt a umístit ho na populární crowdfundingový portál znamená automatický úspěch. Česká realita této myšlence příliš nakloněna není. Přesto v poslední době přichází na veřejnost bojovat o přízeň zadavatelů, fanoušků i širší veřejnosti nové projekty. Budou mít vůbec v nedůvěřivém českém prostředí šanci na úspěch?

Fondomat, Kreativcisobe.cz, Nakopni.me – to je trojice domácích portálů, která inspirována mohutným úspěchem crowdfundingových portálů v zahraničí začala fungovat v loňském roce. Znáte je? Asi ne, že? Ono totiž vytvořit platformu pro umisťování projektů bažících po podpoře veřejnosti ještě neznamená, že máte vyhráno. „K tomu, abyste uspěli v platformě, které se říká crowdfunding, potřebujete splnit několik podmínek: 1) dobrý nápad, 2) silný kmen fanoušků, 3) atraktivní odměny pro přispěvatele a 4) propagace,“ vysvětluje Pavel Eichler z nového portálu HitHit, který se rozhodl poučit z neúspěchu předchůdců a vcelku ambiciózně vstupuje na trh s projekty na domácí scéně velmi zavedených umělců (Tata Bojs, Xavier Baumaxa).

To znamená, že si pečlivě vybírá, komu se bude věnovat, a upsané koně pak provádí několik profesionálů z oboru na jejich cestě za úspěchem. „Já sám jsem profesionální muzikant,“ prozrazuje na začátek Ondřej Škoch z Music Clusteru zárodek druhé domácí crowdfundingové platformy. „S bratrem se už dlouhou dobu věnujeme produkci, postprodukci ve studiu, točíme kapely a nedávno jsme si prošli martýriem vydání sólové nekomerční desky. Zjistili jsme, co všechno to obnáší, a následně nám došlo, že tyhle kroky jsou obecného rázu a dají se předat dále. Music Cluster by tedy měl být pomocníkem kapel, které už mají leccos za sebou, ale jsou na křižovatce a nevědí, kudy se vydat, případně mají výborný nápad, ale nemají na jeho realizování peníze,“ dodává Ondřej, který jasně dává najevo, že Music Cluster se soustředí pouze na hudbu.

02776736.jpeg

Rozdíl mezi první a druhou vlnou českých crowdfundingových portálů je jasný. Autoři platforem si uvědomili potřebu držet kvalitu nabízených produktů na vysoké úrovni. Vždyť sami z úspěchu vlastního businessu profitují procenty ze získaných vybraných peněz a zapracováním spolupracovníků, kteří jsou u portálu zanesení jako garanti kvality. „Všechny projekty, které se na HitHit objeví,jsou námi vybrané a web bude celou dobu 100% moderovaný. Na stránkách se tedy objeví jenom ty projekty, o kterých si myslíme, že jsou dobře napsané a mají šanci uspět,“ potvrzuje Pavel Eichler

„V první vlně jsme oslovili naše kamarády z hudební branže, o kterých jsme věděli, že mají dobrý nápad, jen potřebují s ním pohnout dál. Teď čekáme, že se začnou ozývat další zájemci, už se to děje, a je nám jedno, zda se bude jednat o oblast počítačových her, adrenalinových sportů nebo mobilních aplikací, to je jedno,“ dodává Pavel Eichler. „My jsme nepostavili crowdfundingový projekt. My jsme postavili projekt, kde se střetlo více profesionálů z oborů, kteří jsou schopni svou prací posunout kapely nebo interprety dál. Crowdfunding je pouze jedna z věcí,“ dodává jedna z hlav Music Clusteru Ondřej Škoch.

02776741.png

HitHit stejně jako Music Cluster kopíruje metodu Kickstarteru, to znamená „všechno, nebo nic“. Každý projekt má u HitHitu na shromáždění požadované částky maximálně 45 dní, u Music Clusteru 2 měsíce. Pokud se mu to nepodaří, nedostane ani korunu a všechny vybrané peníze se vrátí přispěvatelům. Snad vrozená česká nedůvěra podporovat projekty druhých bude časem trochu otupena. První vlna crowdfundingových portálů jim v proměně moc nepomohla. Druhá, letošní, postavená na mnohem solidnějších základech, jejichž tahouny jsou HitHit a Music Cluster, se zdá být nadějnější. A hlavně při rozvráceném stavu domácí hudební scény více než potřebná.