Dvoutýdenní Sympozium ilustrace v broumovském klášteře představí mladé talentované kreslíře

15. březen 2022

V České republice se koná několik výtvarných sympozií. Jsou zaměřená na malbu, sochařství či keramiku, jen jediné se zabývá výhradně ilustrací. Jeho čtvrtý ročník začne ve Vzdělávacím a kulturním centru Broumov příští neděli 27. března.

Sympozium ilustrace představí v broumovském klášteře dílo celkem šesti ilustrátorů, pěti tuzemských a jednoho zahraničního hosta. Připravený bude také bohatý doprovodný program obsahující workshopy, besedy, rozhovory, promítání nejnovějších animovaných filmů pro veřejnost i školní skupiny a dílny pro děti. Galerie Dům v klášterní zahradě se promění ve sdílený umělecký prostor, kde Sympozium ilustrace potrvá do 10. dubna.

Ilustrátoři budou mít po dva týdny příležitost soustředěně pracovat na vlastních autorských projektech, setkávat se s ostatními lidmi z oboru a vyměňovat si profesní know-how. Seznámí se také s místní historií, kulturou a krajinou a získané dojmy ztvární v dílech, která budou k vidění ve vývěskách a výlohách v centru Broumova od soboty 9. dubna, kdy proběhne vernisáž výstavy s komentovanou prohlídkou.

Mezi účastníky letošního sympozia jsou česká ilustrátorka a animátorka Alžběta Zatloukalová Göbelová, která se věnuje hlavně seriálové tvorbě a tvorbě pro děti, komiksový kreslíř a ilustrátor Karel Osoha, ilustrátorka z mladé generace tvůrců UMPRUM Tereza Šiklová, zástupkyně digitální precizní ilustrace a oceňovaná komiksová tvůrkyně Martina Fischmeister a slovenský ilustrátor a grafik Matěj Ilčík, který se věnuje zejména knižní a časopisové ilustraci pro mladší publikum. Zahraničním hostem je maďarsko-slovenská výtvarnice Bianka Töröková, která se věnuje převážně hravým zadáním pro děti a mladé, jako jsou pop-up knihy nebo společenské hry.

autor: Liv Boková
Spustit audio
  • Většina Čechů si myslí, že Zemi čeká katastrofa, pokud lidstvo nezmění konzumní návyky

    21. listopad 2024
    Sucho, klimatická změna

    Zhruba 67 procent Čechů si myslí, že pokud lidstvo nezmění konzumní návyky, tak Zemi čeká ekologická katastrofa. V porovnání s rokem 2021 jich o šest procentních bodů ubylo. Zhruba třetina obyvatel si ale myslí, že je příliš pozdě, aby šlo katastrofální scénáře zvrátit. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu společnosti Ipsos, která zpracovala data více než 50 tisíc respondentů z 50 zemí světa. O průzkumu informovala ČTK, která má výzkum k dispozici.

    Asi 69 procent Čechů uvedlo, že upravilo svoje návyky ve prospěch ochrany životního prostředí. Celosvětově je průměr o něco vyšší, a to asi 72 procent. Čtyři pětiny obyvatel na světě si myslí, že je ekologická katastrofa nevyhnutelná, pokud lidé nezmění svůj vztah k planetě.

    Češi v posledních letech také změnili názor na globalizaci. O jejích pozitivních přínosech je přesvědčených 42 procent obyvatel, to je o 11 procentních bodů více než před třemi lety. Spolu s Francouzi patří Češi k největším skeptikům ve vztahu ke globalizaci. V rámci celého světa je o přínosech globalizace pro vlastní zemi přesvědčeno 64 procent dotázaných.

    Společnost Ipsos zkoumala i postoj lidí k umělé inteligenci nebo rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Podle dvou pětin Čechů a téměř tří pětin obyvatel světa má umělá inteligence pozitivní dopad na svět. Většina lidí v Česku i na světě si myslí, že jim AI usnadní život. Co se týče rovnováhy mezi prací a soukromým životem, 81 procent Čechů považuje balanc za důležitější než úspěšnou kariéru. Ve světě to považuje za důležitější 83 procent lidí.

  • Čínský podnikatel si koupil slavný banán za skoro 150 milionů korun. Umělecké dílo hodlá sníst

    21. listopad 2024
    Instalace „Komik“

    Banán přilepený na zdi od italského umělce Maurizia Cattelana se prodal v newyorské aukční síni Sotheby’s za 6,2 milionu dolarů. To je v přepočtu skoro 150 milionů korun a čtyřikrát víc než činil odhad aukční síně.

    Provokativní instalaci s názvem „Komik“ si pořídil čínský podnikatel s kryptoměnami Justin Sun, který nabídl nejvyšší částku ze šesti zájemců. „V následujících dnech banán sním jako součást tohoto unikátního uměleckého zážitku,“ řekl podle serveru BBC po dražbě Sun.

    Banán je teď podle amerického deníku New York Times pravděpodobně nejdražším ovocem na světě, které se kdy prodalo. Banán přitom stál asi 0,35 dolarů, tedy zhruba 8 korun.

    Italský umělec představil dílo poprvé v roce 2019. Od té doby se stalo virálním a rozproudilo debaty o tom, co je ještě umění. Instalace obletěla už několik světových galerií a její součástí je návod, jak banán nahradit poté, co se zkazí.

    BBC připomíná incident z loňského roku, kdy jihokorejský student snědl banán z instalace „Komik“ v galerii v Soulu. Student uvedl, že neměl snídani a byl hladový. Galerie poté koupila nový banán.

  • Portugalský letoun ovládla stovka křečků. Utekli z klece při převozu do zverimexu na Azorech

    21. listopad 2024
    Křeček

    Více než 130 křečků uteklo z klece v letadle portugalských aerolinií. Pracovníci letiště na ostrově São Miguel proto museli letadlo na čtyři dny vyřadit z provozu, aby všechny neposedné hlodavce pochytali.

    Křečci, stejně jako fretky a ptáci, mířili do zverimexů na Azorských ostrovech. Podle portugalského serveru Correio da Manhã letadlo směřovalo z Lisabonu do Ponta Delgada na ostrově São Miguel, který je součástí Azor.

    Po přistání ve městě Ponta Delgada zaměstnanci letiště zjistili, že klec s křečky je poničená a prázdná. Zaměstnancům trvalo několik dní, než všech 132 hlodavců pochytali. Křečci se schovávali všude možně, pobíhali po nákladovém prostoru a nechtěli se nechat chytit.

    Po čtyřech dnech se letoun vydal bez cestujících i křečků na cestu zpět do Lisabonu. Letecká společnost TAP Air Portugal uvedla, že bude muset provést důkladnou kontrolu letadla, aby se ujistila, že křečci nezpůsobili vážnější škody.

    Britský server Independent připomíná virální video z října, kdy cestující letu z Dallasu do Los Angeles natočil zvíře připomínající vačici, které pobíhalo pod stropními světly u zavazadlového prostoru.

  • Tanzanie rozjela železniční megaprojekt. Koleje propojí většinu východní Afriky

    20. listopad 2024
    Nově otevřená železnice v Tanzánii

    Nová železnice v Tanzanii je historicky největším infrastrukturním projektem své země. Podle analytiků by měly dopravní projekty dál upřednostňovat udržitelnost a efektivitu nad osobními zájmy politiků.

    Tanzanie nedávno zahájila provoz železnice Tanzan Standard Gauge Railway (SGR), která bude spojovat zemi se zbytkem východní Afriky. Vlaková trať už nyní například zkracuje dobu jízdy mezi přístavem Dar es Salaam a městem Morogoro přibližně na dvě hodiny. Dříve trvala cesta po staré metrové železnici pět hodin a po silnici čtyři hodiny.

    Za vybudováním stojí turecká společnost Yapi Merkezi za 2,9 miliard eur. SGR se skládá z přibližně 2000 km dlouhé sítě, která vzniká v šesti fázích, píše server TanzaniainvestNěkteří analytici trať označují za převratnou událost. Železnice po úplném dokončení propojí Tanzanii, Burundi, Rwandu, Ugandu, Demokratickou republikou Kongo a Zambii.

    Tanzanští představitelé uvedli, že nová železnice vytvoří pracovní příležitosti, zvýší efektivitu přístavů a podpoří vnitrostátní i mezinárodní obchod. Pro úspěch nové železnice by mohla být zásadní účast soukromého sektoru, tvrdí ekonom William Kallaghe. „Ačkoli se jedná o Tanzanskou železniční společnost, vláda oznámila, že by nakonec ráda přizvala k provozování železnice soukromé subjekty. Učinila tak velmi velký a odvážný krok,“ cituje ho německý web Deutsche Welle (DW).

    Vždy se setkáte s tím, že tyto projekty zákulisně iniciují politici a nejsou transparentní. Pokud chceme skutečně zlepšit výkonnost těchto megaprojektů, musíme tuto korupci kontrolovat,“ dodal pro DW inženýr Jackson Sekasi.

    Mnoho afrických zemí v minulosti realizovalo velké infrastrukturní projekty, které stavěly zahraniční subjekty. Často však nebyly výdělečné, což oslabilo jejich dopad. Jedním z takových příkladů je železnice TAZARA, která byla postavena s finanční a technickou pomocí Číny v letech 1968–1976 za účelem propojení Tanzanie a Zambie. Podle Sekasiho musí africké země přijmout opatření, aby velké dopravní projekty neskončily pouze jako zbytečný luxus.

  • Evropa se hádá o proteiny. Česko drží s Německem a Dánskem proti zemím s velkou produkcí masa

    20. listopad 2024
    Veganství, hamburger, plant-based

    Německo a Dánsko předložilo s podporou Česka, Estonska, Irska a Lucemburska dokument, který se zasazuje o pestřejší zdroje bílkovin. Využívání rostlinných bílkovin by mohlo zmírnit dopady na životní prostředí a klima.

    Evropská unie potřebuje „proteinovou strategii“, která by snížila závislost na dovozu, a Evropa nemusela řešit kolísání cen na světových trzích. Země s velkou živočišnou výrobou, jako je Francie a Rumunsko, prosazují, aby se nová strategie zaměřila na podporu živočišných bílkovin. Dánsko naproti tomu zdůrazňuje ekonomické příležitosti v oblasti rostlinných bílkovin. „Víc rostlinných bílkovin by mohlo zajistit nové zdroje příjmů pro zemědělce a zemědělsko-potravinářský sektor jako celek,“ tvrdil jeho zástupce Nis Christensen. Informoval o tom web Euronews.

    Část německého a dánského dokumentu podporuje výrobu „bílkovin, jejichž výroba je méně škodlivá pro naše klima a biologickou rozmanitost“. Své výhrady s danou pasáží sdílel italský ministr zemědělství Francesco Lollobrigida: „Pokud zde zastánci odkazují na syntetické mléko nebo maso vyrobené z buněčných kultur, pak by náš postoj byl rozhodně proti.“ Na tiskové konferenci nastínil podobný postoj i maďarský ministr Nagy: „Důležitá je podpora přírodních, nikoli umělých bílkovin.“

    V letech 2023–2024 se v Evropě vyrobilo 64 milionů tun surových bílkovin rostlinného původu. Hlavní část objemu pochází z objemných krmiv, následují obiloviny a olejniny, píše se na stránkách Evropské komise. Suché luštěniny představují pouze 1,1 milionu tun.

    Tento objem ale nepokrývá veškeré potřeby potravinářského, krmivářského a průmyslového sektoru EU. Aby Evropská unie pokryla svůj deficit rostlinných bílkovin, dováží produkty rostlinného původu, které představují 19 milionů tun surových bílkovin. Právě proto se Evropská unie snaží o zvýšení produkce rostlinných bílkovin na vlastním území.

  • Čtenáři mají radši básně od AI než od Shakespeara a Sylvie Plath. Nová studie dopadla hrozivě

    20. listopad 2024
    čaj, poezie, kniha, ilustrační

    Nová americká studie zjistila, že čtenáři nedokážou rozlišit básně slavných literátů od těch vytvořených umělou inteligencí. Texty vytvořené strojem jsou údajně přímočařejší a přístupnější. Studie tím mimo jiné naznačuje, že je potřeba zajistit větší průhlednost AI.

    Podle nového výzkumu běžní čtenáři preferovali básně napsané umělou inteligencí před básněmi, které složili lidé. Navíc měli tendenci podceňovat, jak moc se umělá inteligence může podobat člověku, upozorňuje server Euronews. Během studie, kterou provedli vědci z Pittsburské univerzity, si účastníci přečetli básně napsané deseti slavnými anglickými básníky spolu s básněmi vygenerovanými ve stylu těchto básníků pomocí nástroje ChatGPT 3.5. Z výsledků projektu vyplývá, že čtenáři zaměňují složitost veršů psaných lidmi za nesoudržnost vytvořenou AI.

    Účastníkům pokusu byly představeny skutečné i napodobené básně Geoffreyho Chaucera, Williama Shakespeara, Emily Dickinson, T. S. Eliota nebo Sylvie Plath, uvedl britský web The Guardian. Následně výzkumníci zadali aplikaci ChatGPT 3.5 společnosti OpenAI vygenerovat pět básní ve stylu každého básníka.

    V prvním případě četlo více než 1500 účastníků experimentu deset básní – pět od lidského básníka, pět od umělé inteligence, všechny v náhodném pořadí. Poté byli dotázáni, zda si myslí, že báseň napsala AI, nebo člověk. Hodnotící s větší pravděpodobností tvrdili, že báseň vytvořenou umělou inteligencí napsal člověk, zatímco básně, o nichž tvrdili, že je s nejmenší pravděpodobností napsal člověk, byly všechny od slavných básníků a básnířek.

    Ve druhém experimentu hodnotila básně jiná skupina téměř 700 osob podle několika charakteristik, včetně krásy, emocí, rytmu a originality. Výzkumníci rozdělili subjekty náhodně do tří skupin. První sdělili, že básně napsal člověk, druhé, že je vytvořila umělá inteligence, a třetí skupině nebyly poskytnuty žádné informace o autorství. Účastníci, kterým bylo řečeno, že básně vytvořila AI, udělovali nižší hodnocení než ti, kterým bylo řečeno, že básně napsal člověk – bez ohledu na to, zda básně skutečně vytvořil. Účastníci, kterým nebylo o autorství nic řečeno, hodnotili básně generované umělou inteligencí příznivěji než básně psané člověkem.

    Výzkumníci se domnívají, že básně vygenerované AI jsou pro čtenáře atraktivnější, protože jsou srozumitelné. Souvisí to však i s tím, že se takové texty nemohou vyrovnat složitosti veršů vytvořených člověkem vzhledem k jednoznačnému, nekomplikovanému vyjádření emocí, nálady nebo tématu. Autoři studii uzavírají tím, že světovým vládám se kvůli obtížím čtenářů identifikovat texty psané strojem může vyplatit usilovat o regulaci AI v otázce transparentnosti.

  • Vypadáte jako známá celebrita? Můžete se utkat o 50 dolarů a uznání davu

    19. listopad 2024
    Harry Styles soutěž

    V posledních týdnech se v parcích a na veřejných prostranstvích od New Yorku přes San Francisco až po Londýn scházejí dvojníci celebrit. Třeba v Chicagu se sešly desítky soutěžících v zástěrách a s cigaretou v ruce, aby zjistily, kdo se nejvíc podobá herci Jeremy Allen Whiteovi ze seriálu The Bear – v Česku známý jako Medvěd. V New Yorku se konala podobná soutěž zaměřená na zpěváka Zayna Malika.

    Trendu si všímá americká stanice NPR, podle které se v následujících dnech budou konat také soutěže o nejvěrnější dvojnici herečky Zendayi v Oaklandu a lidé se sejdou také v Los Angeles, aby se zjistilo, kdo z nich nejvíc vypadá jako postava Arta a Patricka z filmu Rivalové.

    Možná doufají, že se dotyčná celebrita nakonec objeví, to se ostatně stalo už při první soutěži dvojníků koncem října, kdy Timothée Chalamet dorazil k houfu svých dvojníků v parku na Manhattanu.

    Erin Meyersová, profesorka komunikace na Oaklandské univerzitě, která se specializuje na kulturu celebrit a publika, si všímá několika motivů, proč se tyto soutěže rozjíždějí. Podle ní lidé touží po zábavě a odpočinku od tíhy nesnadné doby.

    „Nejsou to protesty. Nejsou to předvolební mítinky, nejsou to věci, které jsou v poslední době plné konfliktů. Jsou to akce orientované na zábavu.“ Zároveň si Meyersová myslí, že móda podobných soutěží brzy ustane, ať už kvůli zimnímu počasí, které ztěžuje shromažďování, nebo kvůli tomu, že se trendu chopila komerční sféra.

    „Internet je vrtkavé místo a to, co je dnes pro lidi zábavné a vzrušující, bude za pár měsíců zapomenuto. Možná jim i dojdou celebrity, já nevím. I když celebrity asi budou vznikat pořád nové,“ říká Meyersová.

  • Swifties znovu žalují prodejce vstupenek Ticketmaster, vykazuje podle nich monopolní chování

    19. listopad 2024
    Taylor Swift

    Fanoušci americké zpěvačky Taylor Swift obvinili společnost Ticketmaster a její mateřskou společnost ze spiknutí s třetími stranami za účelem navýšení cen vstupenek na koncerty. To je podle swifties v rozporu se zákonem.

    Iniciativy asi 400 fanoušků zpěvačky si všímá například americký web WIRED. Společnou žalobu podali u kalifornského státního soudu na společnost Ticketmaster a její mateřskou společnost Live Nation. Skupina obviňuje společnosti Ticketmaster a Live Nation z účasti na „vyděračských praktikách“ a uvádí, že lidé, co si kupují vstupenky na koncerty, za ně platí víc, než je třeba.

    Swifties se odvolávají na americký zákon z 80. let, který pomohl k dopadení vysoce postavených členů newyorské mafie. Společnost Ticketmaster a její mateřská společnost je podle žalujících domluvena s místy, kde se koncerty konají – to splňuje definici nezákonného podnikání.

    „Tyto subjekty spolupracují jako členové monopolu – říkáme jim kartel, monopolizují trh, takže spotřebitel nemá šanci získat lístky za spravedlivou cenu,“ řekla začátkem roku časopisu WIRED Jennifer Kinderová, zakládající právnička společnosti Kinder Law, která zastupuje fanoušky zpěvačky ve státním i federálním řízení.

    Společnost Live Nation ve svém prohlášení označila obžalobu za „neopodstatněnou“. „Ceny vstupenek určují manažerské týmy umělců, nikoli společnost Ticketmaster,“ uvedl mluvčí společnosti Live Nation.

  • Používání AI rozděluje africkou hudební scénu. Důvod navíc, proč se bát, je kulturní apropriace

    18. listopad 2024
    Klavír

    V nedávném remixu nigerijského hudebníka a producenta Eclipse Nkasiho se objevila virtuální zpěvačka vytvořená umělou inteligencí. Z využívání AI v hudbě má ale mnoho hudebníků po celém světě obavy. Ti afričtí také argumentují tím, že většina dat, ze kterých se AI učí, je sesbíraných na Západě. Mají proto strach z toho, jak generování ovlivní africkou hudbu a kulturní dědictví.

    Eclipse Nkasi je odhodlaný stát se průkopníkem využívání umělé inteligence v africké hudbě. Loni vydal hudební album Infinite Echoes, které jako první vůbec na africkém kontinentě vznikalo za pomoci AI. Pro BBC uvedl, že k využití umělé inteligence ve své hudbě záměrně přistupuje manuálně a kreativně, především ji využívá ke generování samplů. „Mým největším hnacím motorem v souvislosti s AI je její aplikace, hledání zdravých způsobů, jak ji použít. U každého projektu bylo důležité najít něco, co díky ní udělám a co mě posune dopředu,“ říká.

    Zatímco Nkasi s novou technologií rád experimentuje, někteří v ní vidí hrozbu pro africkou kulturu. Pro keňského hudebníka a producenta Tabu Osusu je to předzvěst rizika kulturní apropriace – umělá inteligence bude produkovat africké zvuky, aniž by přiznala jejich zdroj. „Můj problém s AI je vlastnictví. Jakmile převezmete nějakou hudbu z Ghany nebo Nigérie, kdo ji vlastní? Jak zjistíte, kdo jsou původní tvůrci, a jak zajistíte, že budou citováni? Pro mě je to krádež,“ řekl Osusa BBC.

    Tyto obavy se odrážejí ve zprávě, kterou loni vydala keňská umělecká platforma Creatives Garage. Ve spolupráci s nadací Mozilla Foundation zkoumala dopad umělé inteligence na tvůrčí komunity v této východoafrické zemi. Vyplynulo z ní, že většina keňských hudebníků se obává, že by umělá inteligence mohla vést k tomu, že by z jejich kreativity mohli těžit jiní, říká Bukonola Ngobi, výzkumný konzultant ve společnosti Creatives Garage.

    Pro ty, kdo chtějí inovovat, je taky jedním z problémů, s nimiž se Afrika potýká, nedostatek dat. Generovaný obsah často splňuje tzv. western male gaze – tedy nějaký západní, evropanský, patriarchální pohled. Například Nkasiho Mya Blue je americká dívka z generace Z s modrými vlasy.