Facebookoví Humans of... ukazují jiné lidi než média

18. únor 2014

„Co se vám na tomhle městě nelíbí?“ „Znečištění. Skoro se mi nedaří udržet otevřené oči, abyste mě vyfotil.“ Facebookové profily jako Humans of Tehran, Humans of Rome nebo Humas of Karachi, kterých poslední dobou vzniká víc a víc, můžou být dost překvapivým zdrojem informací o místech, ze kterých jsme zvyklí přijímat informace zkreslené médii.

„Čirá krása. Díky za tuhle fotku, hodně z nás v Americe netuší, jak vypadá moderní žena z téhle části světa. Je osvěžující vidět opravdové fotky, a ne obrázky z novin,“ říká Američanka pod snímkem dvou dobře oblečených Íránek v butiku. „Prodáváte rýži a boty? Co to je za kombinaci?“ – „Zoufalá doba si žádá zoufalé nápady,“ říká pouliční prodavač. Na Facebooku Humans of Tehran najdete kluka, co si obstarává jídlo na skládce, uklízeče, Íránce v oblecích na míru i rozrušeného staříka, který někam nese obřího plyšového medvěda. Cizincům, zvyklým přijímat z Íránu většinou jen obrázky pasivních žen v burkách a agresivních mužů, ukazuje město civilněji než média a zdůrazňuje rysy, které mají všichni lidé společné.

03060108.jpeg

Humans of Rome nebo Humans of Amsterdam zrovna nepřekvapí. Najdete na nich sbírku hezkých fotek, většinou opatřených komentářem fotografova dojmu nebo působivou replikou člověka na fotce. O něco zajímavější jsou Humans of Paris nebo Humans of Prague. Fotky sice tu a tam také připomínají položky na módním blogu s poetickými komentáři, lidé tu ale nemluví jen o příjemných věcech a správci blogu se prostřednictvím otázek snaží dozvědět kousek životního příběhu člověka na fotce. Plní přání všem zvědavým, kteří na ulici přemýšlí, jaké zaměstnání má kolemjdoucí slečna nebo kam jede kluk na staré motorce.

Prvním blogem, který se otiskl do facebookového profilu a stal se prvním článkem řetězu Humans of, byl Humans of New York založený fotografem Brandonem Stantonem v roce 2010, o tři roky později za něj dostal dvě Webby Awards, jednu z nich za nejlepší kulturní blog. Stantonův blog od začátku velmi jednoduše těží z pestrosti „nejlepšího města na světě“ a povedlo se mu nastolit pravidlo kladení otázek. Díky nim se o lidech na fotce můžeme dozvědět věci, na které normálně nejsme zvyklí se ptát.

03060105.jpeg

Opravdu zajímavý ale koncept Humans of začal být právě až v momentě, kdy profilů vzniklo víc - dají se tak sledovat odlišnosti mezi městy. Takové Humans of Karachi vzniklo před nedávnem, už z několika málo fotek a komentářů jsou cítit rány utržené v nedávné historii Karáčí. Především ale vzniká možnost místa vnímat bez obvyklé deformace médii. Když se stal v Egyptě prezidentem Muhammad Mursí, profilový článek v časopise TIME začínal konstatováním, že díky jeho dobré znalosti západní popkultury se s politikem dá mluvit i o tom, kdo je jeho oblíbený superhrdina. Typ porozumění, který Humans of umožňují, funguje na podobném principu.

Spustit audio