Fever Ray se na nové desce noří do sebe. Ve spolupráci s bratrem Olofem křísí ducha The Knife

10. březen 2023

I po více než dvou dekádách sourozenci Dreijerovi dokážou přijít s hudbou, která vzbuzuje pozornost širší veřejnosti. A to jak svým poselstvím, tak i jedinečným hudebním obsahem. Třetí album projektu Fever Ray nazvané Radical Romantics je oproti předchozímu radikálnímu manifestu Plunge niternější zpovědí. I tak nastoluje řadu otázek, které není jednoduché zodpovědět.

Minulá deska Fever Ray byla velkým předělem v hudební dráze Karin Dreijer. I když i ve dvojici s bratrem Olofem hlásili, že jejich tvorba má politické konotace, oba hlavní protagonisté vždy stáli tak trochu bokem dění, které sami rozpoutali, nebo se alespoň obklopili poměrně rozsáhlou kohortou spolupracovníků, aby rozptýlili pozornost do více směrů. Teprve na šest let staré, druhé desce Plunge byla veškerá pozornost stržena právě na Karin.

Karin Dreijer jsou genderově fluidní a používají anglické zájmeno they/them, případně jeho švédský ekvivalent hen. My budeme používat množné číslo. Svým coming outem Karin došli k přiznání, že řada témat, kterými se s bratrem na předchozích deskách The Knife zabývali, se jich osobně dotýkají. A jak už to v těchto okamžicích bývá, léta držené emoce se skrze tehdejší písničky vyvalily ven v hrubější, explicitnější podobě, než možná i sami Fever Ray očekávali. To oni ze sebe udělali obdobu nového Artura Ropotáma, ne aby na něm prezentovali veškeré nepravosti společnosti, ale aby z něj udělali objekt/cíl dnešních tendencí ve společnosti.

Fever Ray

Každopádně s letošní deskou se Karin Dreijer alias Fever Ray posunují na své cestě zase dále. Už nemají potřebu nic odhalovat, a tak, i když mají radikalitu ve svém názvu, dotýkají se jemnějších, niternějších témat. Tak jak na minulé desce útočili směrem ven, dávali důraz za základní, vnější znaky svých aktuálních postojů, na nové desce se dívají dovnitř, a podobně, jako na starších deskách The Knife, se soustředí na vztahová témata.

Ne náhodou se hned v prvních verších otvíráku What They Call Us omlouvají a starají se o osobu, ke které po celou dobu promlouvají. Napřímení od světových problémů směrem k těm menším, osobním a rodinným příběhům ostatně napomohla i covidová doba, během které vznikl materiál nové desky. Jak od Karin v rozhovoru s Karlem Veselým pro časopis Full Moon zaznělo: „Plunge byla deska vzniklá v pohybu, zatímco tentokrát to bylo víc o sezení.“

A aby těch návratů nebylo málo, na Radical Romantics byl znovu velký prostor věnován také bratrovi Olofovi, který se po letech strávených v Berlíně vrátil do Stockholmu a v současnosti jeho studio sousedí se studiem Karin. Není divu, že na desce je řada míst, které jasně odkazují ke společné minulosti.

„Snažil jsem se co nejvíce naladit na vibrace Fever Ray a vyzkoušel jsem mnoho různých hudebních postupů. Ale nakonec jsme vzali stejný syntezátor, SH101, který byl použit u The Knife ve skladbě The Captain a ve skladbě Kandy do sebe všechno zapadlo,“ přiznal Olof Dreijer v rozhovoru pro magazín Exclaim.

Podobné, melancholicko-taneční naladění nabídne i blízkovýchodní melodickou smyčkou zvýrazněný track Shiver nebo přímočarý synthpopový banger Carbon Dioxide, vzniklý spoluprací s anglickým projektem Vessel. To psychedelická, temnými osmdesátkami načichlá Even It Out, je nenápadným vybočením, za které jsou částečně zodpovědní současní členové Nine Inch Nails. Album také zakončuje nezvykle ambientně zpomalená Bottom Of The Ocean postavená pouze na jednoduché hlukové lince a vokálu autorky.

Zatímco minulé album Fever Ray bylo ve své radikálnosti nekompromisní až bezohledné, letošní novinka je jak po hudební, tak i lyrické umírněnější výpovědí. I tak ale dokáže kolekce Radical Romantics nastolit řadu závažných témat a po hudební stránce připravit zážitek, se kterým se popoví posluchači nemají možnost často setkat. Fever Ray kladou na posluchače své tíživé vize a nálady, a přitom je dokážou v temnotou zahalené místnosti roztančit. Nežijeme v jednoduché době, a je dobře, že i hudba dokáže tuto skutečnost pravdivě zrcadlit.

Poslechněte si celou recenzi od Pavla Zelinky!

Fever Ray – Radical Romantics (Mute/Rabid, 2023)

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.