Grafici z Carton Clanu peníze neřeší

15. červenec 2013

Studio Carton Clan stojí za vizuální podobou hudebního časopisu Full Moon, dlouhodobě spolupracuje s Palácem Akropolis a v poslední době třeba vytvořili obal k nové desce kapely Stevie Brufen. Svoje zakázky si Carton Clan pečlivě vybírá a peníze jsou při tom vždycky až na posledním místě.

Kristýna Šlajchrtová, Jiří Vaněk a Martin Hůla – to je trojice, která tvoří grafické studio Carton Clan. Všechny své zakázky ale tvoří dohromady a chápou je jako kolektivní díla. Klišé „jeden za všechny, všichni za jednoho“ převedl Carton Clan do grafické praxe.
„Všechny věci podepisujeme společně jako Carton Clan. Na všem se totiž podílíme všichni tři. První nápady a konzultace máme ve skupině, a i když na tom pak už pracuje jenom jeden z nás, pořád se obrací na ostatní. Takže každou zakázku bereme jako kolektivní práci. Díky tomu, že jsme tři a každý jsme jiný, tak každá vzájemná konfrontace posunuje naši práci rychle dál. Někdy si samozřejmě lezem na nervy, ale to je normální a většinu času tenhle kolektivní přístup funguje strašně dobře,“ vysvětluje Martin Hůla alias písničkář Bonus.

Kromě kolektivní identity je dalším typickým rysem Carton Clanu nekomerční přístup k práci. Přijmou zakázku jen tehdy, pokud k ní mají osobní vztah anebo pokud ji sami pro sebe považují za obohacující a důležitou. I proto Carton Clan působí hlavně v kulturním a neziskovém sektoru.

02927371.jpeg

„I když to zní zase jako trapný klišé, tak pro nás je důležitý, aby nás ta práce bavila a aby nás to něčím obohatilo. Nic neděláme jen kvůli tomu, že by se na tom daly vydělat peníze. Abych uvedl konkrétní příklad – dělali jsme obal desky pro duo Durman a Posejpal, což je taková nahrávka improvizací. Já bych se jinak k takový hudbě nedostal, takhle jsem si to poslechnul, moc mě to bavilo, a proto i tu následnou grafickou práci vnímám osobně obohacující, a tudíž ziskovou,“ popisuje Martin, jak se Carton Clan staví k otázce zisku.

Grafické trio Carton Clan tak v praxi ukazuje, že i v dnešní komerční a individualistické době může úspěšně fungovat kolektivní projekt, pro který finanční zisk nestojí na prvním místě. Soubor prací Clanu z posledních pěti let můžete vidět až do konce prázdnin v pražském Centru současného umění DOX.

02927372.jpeg
Spustit audio