GTA V ve víru současného indie popu

26. listopad 2013

Počítačové hry se dávno staly obřím byznysem a hudebním fanouškům nezbývá než přiznat, že jejich dopad na popkulturu je v současnosti mnohem masivnější, než je tomu u desek. Jako důkaz může sloužit pátý díl série Grand Theft Auto, který v polovině listopadu v prvním týdnu prodejů vydělal miliardu dolarů. Hudba ale nepřišla úplně zkrátka – je tady jako obvykle nedílnou součástí zábavného balíčku.

Je tu k dispozici dvacet hodin původního soundtracku a hráči si při plněné misi s ukradenými auty můžou také naladit kteroukoliv z patnácti vysílaček a na nich nepřetržitý proud hudby kurátorovaný slavnými muzikanty. Patronaci nad reggae a dubovou stanicí drží Lee Scratch Perry, FlyLo FM hraje hip hop a experimentální elektroniku podle gusta Flying Lotuse a černošská herečka Pam Grier na The Lowdown 91.1 pouští klasický soul a disco.

GTA byla v použití populární hudby vždycky hodně napřed, tentokrát to ale došlo tak daleko, že firma Rockstar Games dokonce zaplatila muzikantům a kapelám, aby pro ně natočili nový materiál. Ten aktuálně vychází na trojici alb – digitálních balíčků, které jsou k dostání na iTunes. První shromažďuje nové písně od Tylora The Creatora, Twin Shadow či ASAP Rockyho, druhý shrnuje to nejlepší ze soundtracku a třetí přidává zástupce z patnácti žánrových vysílaček. K dostání jsou každý zvlášť i dohromady jako The Music of Grand Theft Auto V.

03013027.png

Začněme od konce – mišmaš The Soundtrack začne novou skladbou Flying Lotuse se zpěvačkou Niki Randa, která se nesnaží o moc jiného, než navodit psychedelický opar, pak přijde třeba Lee Scratch Perry se svojí slavnou I Am a Madman, kterého vystřídá Jai Paul s R&B hitíkem Jasmine, který znáte i z vysílání Radia Wave. Najdete tu všechno možné od dřevního funku přes punk, new wave pop až k trapu a zběsilý mix připomíná divoké ladění rádia v autě.

Prostřední díl The Music of GTA V nazvaný The Score je atmosféričtější a dynamičtější, jak se na soundtrack sluší a patří. Zvláštní, ale účinné je spojení německých ambientních klasiků Tangerine Dream, zkušeného skladatele videoherních soundtracků Woody Jacksona hiphopových beatmakerů Oh No a The Alchemist, a to všechno ještě navíc v mixu DJe Shadowa. Výsledek má velmi blízko k hudbě k filmu, a to včetně citací ze slavných soundtrackových standardů – od funku blaxpoitation filmů (Los Santos At Night) přes Policajta z Beverly Hills až po tarantinovské gangsterky (We Were Set Up).

GTA celkem nezastřeně pracuje se stereotypy – podle auta a jeho řidiče můžete docela snadno odhadnout, jakou stanici zrovna poslouchá. S podobnou filozofií nejspíše přistupovali pozvaní muzikanti k skladbám pro GTA V. Tyler, The Creator se v Garbage vrací ke svým spratkovským začátkům alba Bastard, Flying Lotus dodal předvídatelně divnou – ale i zábavnou – skladbu Stonecutters a Yeasayer na Don't Come Close zní jako tříminutový vydestilovaný trailer na jejich hudbu.

03013025.jpeg

Výrazné slovo mají na kompilaci kalifornští hudebníci, kteří pro počítačovou hru odehrávající se v jejich takříkajíc hoodu stvořili několik povedených poct v podobě projížďěk pod žhavým sluncem. Zadařilo se surfrockovým Wavves s euforicky hitovou Nine is God nebo hiphopovému projektu Gangrene (The Alchemist + Oh No). K nejvýraznějším skladbám ale patří i Old Love / New Love od brooklynského Twin Shadow, která odkazuje k blyštivému osmdesátkovému popu. Zatímco druhý a třetí díl kompilace jsou určené spíše pro zaryté fanoušky, první část The Music of Grand Theft Auto V si může užít každý, kdo má rád současný nezávislý pop napříč žánry.

Různí – The Music of Grand Theft Auto V (Rockstar Games, 2013)

Hodnocení:
Original Music – 75 %
The Score – 70 %
The Soundtrack – 60 %

autor: Karel Veselý
Spustit audio