Hádej kdo... vydal desku po čtyřech letech?

13. prosinec 2006

Dvojka Indy a Wich nechala své fanoušky na druhé album čekat déle, než bylo třeba. Desku Hádej kdo. vydali po více než čtyřech letech. Přečtěte a poslechněte si recenzi doplněnou o profil kapely a vyjádřeními Wladimíra 518, Poety a Affra. POSLECHNĚTE SI: Recenzi desky Hádej kdo...

Dvojice Indy a Wich se poprvé na scéně objevila na konci roku 1998, kariéru zahájili v dnes již skomírajícím klubu 007. Později se k dvojici přidal La4. V roce 2001 nahrála trojka s partou PSH singl Hlasuju proti/Cesta štrýtu.

První album Indy a Wich se na pultech objevilo v roce 2002. Tehdy s La4 už jen jako hostem. Debut My3 sklidil mezi posluchači obrovský úspěch a mnozí z něj žíjí dodnes. DJ Wich mezitím stihnul produkovat první album PSH - Repertoár a o pár let později se podílel na sólovkách rapera Oriona - Teritorium 1 a 2. V roce 2004 vydal Wich vlastní producentské album The Time is Now, kde se objevují hity jako Indyho 1000 MCs, Du dolu od Wladimíra518 nebo zámořská kapela K-Otix. Wich je předním producentem pro celou česko-slovenskou scénu.

00463858.jpeg

Desky vydávají na vlastním labelu Mad Drum. Na něm také vyšlo na konci listopadu druhé album Hádej kdo.

S pokračováním Indy a Wiche bylo spojena velká promo kampaň, která měla vyvrcholit vydáním CD jako přílohy časopisu BBarák. Dvojka ale dostála své bohémské pověsti a 15. listopadu, kdy se magazín měl objevit, byly v polovině práce. Další týden vyšel BBarák bez CD přílohy, která se připojila až na konci listopadu. Kluci si dali na čas. Stálo čekání za to?

Ochutnávku z alba jsme si mohli poslechnout už v průběhu roku. Jako první se objevil track Out of Fire pt. 2, který nahráli s partou The Regime. Později pecka Live!, kde hostuje MC Ni (nyní Nironic). Obě jsou i na albu Hádej kdo.

Tracky dávali tušit v jakém rytmu se album ponese. I když sami Indy a Wich netušili, jestli se Live i Out of Fire na Hádej kdo... objeví, tak instrumentálně oba songy k desce pasují. Wichova ruka je znatelná na všech sedmnácti stopách. Svižné, lehce taneční, někdy nasládlé a funky rytmy tvořil Wich, pro něj, novým způsobem. Král samplování vzal do rukou syntezátor a klávesy slyšíte téměř v každém tracku. Samply samozřejmě také nechybí. Beaty jsou svižnější a není to "stále stejná písnička", i když Wichovu produkci rozhodně poznáte. Celé album je jeho rukou protnuto až moc, a i když se objevují na české poměry nezvyklé tracky Zlatokop a Pro naše kids, které se nesou v rytmu grime a cruncku, zní zbytek alba dost podobně.

Indyho rap dospěl. A to po obsahové i technické straně. Konečně nezní jako patnáctiletý kluk, jeho hlas se propadlo o několik tónin níž. Jak sám řekl: "Naučil se rapovat." Texty jsou rychlé, svižné, mění téma v průběhu několika málo rýmů. Je to takový lehký paskvil, ale paskvil, který vás bude bavit. Hodí se přesne k Wichovým beatům. Tématicky nijak zásadní a výmluvné, dá se říct, že je to klasický Andreas.

00460005.jpeg

K hostům nemám větších výtek. Objevuje se Rytmus, Vec, Idea, La4. První z jmenovaných v tracku Z tvojí 1/4, jehož remix se objevil už na jeho Bengoru, originál ale patří Indymu s Wichem.

Lavor se objevuje v několika slokách. Ale tentokráte nějak bez energie. "Rychle s tim pryč," tak nějak mi to zní. Ostatní hosté jsou příjemným zpestřením i když je jich tam trochu moc.

Před mnohými z tracků se objevují hlášky z filmů, které ač by se mohlo nejprve zdát, ve finále při několikátém poslechu nevadí. Stejně tak jako skity, které mi přijdou jako přežitek, jsou tak krátké a výstižné, že rozhodně neruší.

Souhrnem je to relativně kvalitně odvedený kus práce. Místy není rozumět textu což je jediný zásadní problém. Kdyby na albu dělali déle (tohle stihly za měsíc), myslím, že by to bylo trochu jinde. Ne, že by tahle deska byla odfláknutá, místy ale tu rychlost cítíte. Ve výsledku ale více než nadprůměrné album.

Poeta (Radio Wave - Rap Game):

Čekal jsem, že to bude víc My3, v tomto směru jsem byl mile překvapen. K Wichovi není, co dodat, i když ne všechno mi sedí, všechno je na úrovni. Indy podle mě neměl dělat track Myslíš na mě, když po tom vydá desku na které je tolik slyšet na koho myslí on.

Affro (Šédredaktor časopisu Bbarák):

Myslím, že je to lepší deska než Rap´n´Roll od PSH. Po čtyřech a půl letech čekání nebyly v lehké pozici. Máňa (DJ Wich) se za tu dobu etabloval jako nejlepší český producent. Složitější než on to měl rozhodně Indy, který toho za tu dobu moc nenarapoval a hlavní tíha úspěšného návratu I&W ležela na něm. Mě osobně se jeho texty líbí, ale až na pár skladeb jako je Zlatokop nebo Jednou, mi v nich chybí jasné téma, kterého by se držel, a které by probral od A do Z. Baví mě vždycky pár řádek, ale mám pocit, že se moc neliší, že se všechny motají kolem stejného tématu. Co se týče techniky a kvality rapu, tak se Indy bezesporu posunul.

Wich opět ukázal rozpětí svého producentského umění. Žádná ze skladeb tam není navíc. Jsou tam klasické Wichovky - trochu R'n'B, nasládlé, měkčí skladby s hezkou melodií, ale jsou tam i věci s nádechem crunku a grimu, což jsou styly, které u nás zatím nejsou moc rozjeté. Nemyslím si, že je to vynikající deska, ale určitě hodně dobrá deska.

Wladimír 518 (PSH, šéf labelu Bigg Boss):

Je to Andreas a Máňa. Ta deska mě ničím nepřekvapila. To je jediné co můžu říct, proti. Ničim mě neprovokuje, nedostal jsem od ní facku; přesně to vyplnilo to co sem čekal. Na druhou stranu si udržujou svůj kvalitní standard. Máňa je brutální producent a Andreas má svůj styl rapu. Jsem rád, že tady jsou, obohacujou scénu o styl, ve kterém si jedou a to je v pořádku. Sám za sebe jsem na desku nečekal, nejsem standardní fanoušek, ale pro lidi, kteří to poslouchaj se dlouhé čekání určitě vyplatilo.

autor: Pavel Cyprich
Spustit audio

Nejposlouchanější

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.