Hodný, zlý a optický. Proč jsou u nás mobilní služby tak drahé a kdo za to může?

18. květen 2017
telefon - mobil

Internet se u nás v mobilních zařízeních používá víc a víc, každý rok spotřebují Češi a Česky větší objem dat. Podle ČTK je průměr přenesených dat na uživatele 573 MB. Za mobilní služby si ale platíme nadprůměrně, v sousedním Polsku i Rakousku jsou tarify levnější, platí to i pro volání. Kde je příčina? Může za to stát nebo operátoři? Ve studiu Radia Wave diskutovali Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest, a Jiří Grund, výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí.

„Musíme se bavit o koncových cenách, ale také o regulátorovi trhu. U nás je to Český telekomunikační úřad, který nastavuje podmínky,“ nastiňuje svůj pohled Jiří Grund. Podle něj může za neutěšený stav českého mobilního trhu a vysoké ceny stát, respektive právě ČTÚ. Operátorům prý dává tvrdé podmínky, za miliardy prodává licence k vysílání a pak ještě určuje, jaké oblasti a jak rychle se mají pokrýt. „Když startovaly v roce 2004 aukce na LTE, tak byly velmi přísné podmínky na pokrytí. Ale v té době mělo smartphony málo lidí. Podmínky od regulátora se pak promítají do koncových cen,“ dává příklad Grund.

Vinu za drahé mobilní služby dává politikům. Oblast telekomunikací je prý dlouhodobě řešena špatně a není náhoda, že se téma levnějšího volání a internetu objevuje krátce před volbami. „Je třeba jít za politiky, kteří stanovují podmínky. Operátoři jsou jenom provozovatelé, kteří si koupili frekvence a za podmínek od ČTÚ podnikají. Čtyři roky má na stole Ministerstvo průmyslu a obchodu 14 miliard korun od Evropské unie na vybudování optické infrastruktury. Za tři roky se neutratila ani jedna koruna a nezakopal se ani jeden metr kabelu,“ kritizuje Jiří Grund. Podle něj by rozvoj optických sítí zvýšil konkurenční prostředí, a to i na poli pevného internetu, který s tím bezdrátovým souvisí.

„Je nezpochybnitelné, že určitou část viny má regulátor i politická reprezentace. Ale nevyvinil bych operátory. Je to extrémně silná lobbistická skupina, která dokáže ovlivnit legislativu. V minulosti se to několikrát ukázalo,“ nabízí druhý pohled Lukáš Zelený. Operátoři prý nebudou bránit investicím do infrastruktury, ale chybí jim vůle snižovat ceny a také zjednodušit přenos čísla při změně operátora.

„Nesouhlasím s tím, že operátoři jsou chudáci, kteří za nic nemohou. Tak to není. Operátoři mají problém dodržovat svoje závazky. I krátce po podpisu smlouvy mění rozsah služby i ceny,“ říká Zelený. Drahé volání a omezený internet nemá patrně v Česku jednoznačného viníka. I sami zákazníci mohou vyvíjet tlak na operátory, dělají to ale jenom málo.

Jiří Grund a Lukáš Zelený

„Jednotlivec si nemůže vyjednat stejné ceny třeba jako Ministerstvo financí, které má tisíce čísel. Ale mnohem výhodnější ceny dostávají i firmy, které mají jednotky, maximálně desítky SIM karet. Tam by to mohlo být srovnatelné,“ podotýká Zelený. Časopis dTest proto spustil kampaň „Chci levnější tarif“, do které se může přihlásit každý. Operátoři pak v aukci budou o zapojené zákazníky soutěžit.

Poslechněte si celý rozhovor, ve kterém uslyšíte také o pokutách pro mobilní operátory a levných tarifech pro Ministerstvo financí.

Další články autora