„Hudebník svým tělem diriguje tvůj prožitek.“ Nezapomenutelné pohyby na pódiu neodešly s Elvisem
„Hudba bez pohybu je ochuzená o strašně moc. Interpret svým tělem hudbu zveličuje, ukazuje momenty, které jsou pro něj důležité. Do jisté míry tak diriguje tvůj prožitek. Klidně ti to může přijít cringe, ale zároveň ti dává bezpečí si to prožít tak, jak chceš ty,“ vysvětluje důležitost pohybu na pódiu hudebník Kuba Kaifosz.
Celou řadu výrazných hudebních osobností minulosti dnes máme propojeny s tancem či výraznými gesty na pódiu. Ikonické pohyby na koncertech nabízel Elvis Presley, Michael Jackson, nezapomenutelné taneční kroky předváděla Tina Turner.
„A celá rapová kultura šla od samého začátku ruku v ruce s tanečními styly,“ říká redaktor Radia Wave Matěj Dvořák. Ne vždy ale musí jít o precizně nacvičené pohyby či choreografii. Například frontman rockové formace Kiss Gene Simmons je znám pro své výrazné líčení a divoké vyplazování jazyka.
A jak se na pódiích chtějí cítit současní hudebníci? „V poslední době mě dost těší, že někteří umělci vyhledávají pomoc choreografů. Chtějí objevit svůj slovník a svou autentičnost, aby se na pódiu cítili volní a neřešili, jak vypadají nebo se hýbou. Podle mě to ubírá z toho momentu tady a teď. Právě na ten se přece chceme napojit – při tvorbě, při hraní nebo jako diváci,“ vysvětluje choreografka a tanečnice Kristína Tukan Martanovičová.
S jakými požadavky chodí současní hudebníci za choreografy? Poslechněte si celou Vlnu.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.