Inovace Lali Puny z úpatí země snů?

30. květen 2014

Čtveřice Lali Puna je natolik zvukově univerzální, že mohla vzniknout klidně v Americe, Holandsku nebo třeba i na Islandu. Jenže ona vznikla v Mnichově. Ovšem zadržte automatické generování stereotypů o německé preciznosti, zvukové chladnosti nebo beatové přímočarosti, bylo by to totiž zbytečné.

Od poslední desky nazvané Faking the Books z roku 2004 se Lali Puna, neboli kultovní spolek jmenovitě Trebeljahr, Heiβ, Acher a Brandner, stihli elegantně resuscitovat a po více jak pěti letech se teď ozývají s novým albem hrdě nesoucím název Our Inventions. Svou ověřenou formuli snové indietroniky rozšiřují do všech pórů svých hudebních struktur. Jemně šeptající, nebo přesněji příběhy recitující, Valerii Trebeljahr sice neoceníte v rámci kritérií hlasových rejstříků (většinou si ve svých příbězích vystačí s pár tóny) za to její emocionální variabilita vás provede téměř celým albem.


Lali Puna toho za svou kariéru, která trvá od roku 1998, zažili celkem dost, ovšem dnes se nedají nesrovnat s Notwist, dalším projektem dvou členů - Christiana Heiβe a Markuse Achera, nebo s londýnskými The XX. Sladce snová melancholie, ze které kytarové riffy vyprchávají stejně rychle jako bublinky ze sodovky a extravagantní subtilnost je tím, co napíná celé album jako kšandy.

02016816.jpeg


Xylofony, vibrafony, jiskřivé klávesy, elektronická cinkrlátka, srdeční ozvy a Valeriin šepot, taková je charakteristika Our Inventions. Alba, které vás ale příliš nepozvedne ze židle (jako třeba jejich předchozí Scary World Theory z roku 2001). Pro Lali Puna platí zákony zemské tíživosti hudebních inovací, které překračují mezinárodní hranice, ovšem na ty hudební už tentokrát nějak nezbývají síly.

Spustit audio