Jak ventilovat v současném světě frustraci? Dropdead, The Chisel a Sprain ukazují cesty
Debutující losangeleská kapela Sprain přiznává, že na albu All Lost Through Collision, které vydal sanfranciský label The Flenser, ventiluje své frustrace. Jejich hudba ale nepracuje s katarzí. Ta se dostaví maximálně tak, že podobně jako Sprain své bolesti hromadíte a přeskupujete v sobě. V kapele tudíž najdete spřízněné duše.
Není tedy náhoda, že poslech Sprain představuje vcelku nepříjemný zážitek – ale i ten může mít očistný efekt, a to navzdory tomu, že klidné momenty na desce rozhodně neuklidňují. Je možné, že právě podobná nervní a potemnělá hudba bude začas brána jako generační vyjádření. Potlačování emocí a jejich tlumení pomocí prášků je totiž pro současnost až znepokojivě příznačné.
S ventilacemi frustrací pracují od nepaměti i punkové a hardcorové kapely a na první poslech je patrné, že k nim přistupují trochu jinak, otevřeněji a s mnohem větší katarzí – agresivně. Což nám dokážou jak fastcore veteráni Dropdead, jejichž nová deska je na spadnutí, tak nová oi/hc/punk senzace z Anglie The Chisel, kde se klasický osmdesátkový hardcore a punk potkávají se silným vlivem agresivního ostrovního skinheadského oi klasických kapel jako Blitz nebo Hard Skin.
Jaké jsou možné cesty, jak dát najevo znechucení z toho, kam se řítí současný svět? Je lepší se uzavřít do sebe, anebo ventilovat frustraci? A je jedna z cest víc než ta druhá?
PLAYLIST:
Dropdead – Prelude/Torches
The Chisel – Rat Running Scared
The Chisel – Class Oppression
The Chisel – Blackpool '20
Sprain – Slant
Ihsahn – Spectre at the Feast
Fucked Up – Black Albino Bones
Sham 69 – Ulster
Marilyn Manson – Antichrist Superstar (live)
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.