Je to film o dospívání i o změnách v Hongkongu, říká režisérka časosběrného dokumentu Mému devatenáctiletému já

13. prosinec 2022

Mabel Cheung je hongkongská režisérka, která od osmdesátých let natáčí především hrané filmy. Na pražský festival Filmasia ale začátkem prosince přijela představit svůj dokumentární projekt Mému devatenáctiletému já. Je to časosběrný dokument, který natáčela deset let od roku 2011. Sleduje v něm několik studentek dívčí střední školy Jing Wa v dekádě, která byla, aspoň podle samotné režisérky, možná nejdramatičtější v celé historii Hongkongu.

Natáčení trvalo skoro deset let a za tu dobu se toho v Hongkongu stalo hodně, co jste nemohla předvídat. Liší se finální film hodně od toho, jakou jste měla představu, když jste začala natáčet?

Režisérka Mabel Cheung

Nečekali jsme, že se studentky během té doby tak moc změní. A že bude tak těžké pracovat s teenagery. Také jsme nemohli tušit, že se tolik promění samotný Hongkong. Byla to snad nejdramatičtější dekáda v dějinách našeho města. Měli jsme to štěstí, že jsme ve filmu natočili něco k prakticky všem významným historickým událostem, které měly dopad na dospívání těch dívek. Tím pádem je to snímek nejen o dospívání, ale také o změnách v samotném Hongkongu.

Jak jste ty dívky vybírala? Chtěla jste ve filmu mít zastoupené různé společenské vrstvy, nebo podle jakého klíče jste se řídila?

O tom se docela těžko mluví. Na začátku jsme měli na výběr z více než padesáti, které doporučila samotná škola. Proto jsem jim řekla, ať napíší dopis – svému devatenáctiletému já. A podle toho dopisu jsem poznala, co jsou zač, jestli jsou pro film zajímavé, jestli mají nezávislého ducha. To pro mě bylo hodně důležité.

Na základě toho jsem udělala další předvýběr a nakonec jsem měla dvanáct dívek, které jsem pak natáčela celých deset let. Ale samotný snímek trvá jen něco přes dvě hodiny, takže jsem do něj nemohla dostat osudy všech dvanácti. Nakonec se film zaměřuje na šest z nich, které mají hodně různé společenské zázemí, ale také odlišné povahy.

Více o natáčení s teenagerkami, o hongkongské společnosti a o tom, jakou pověst mají zdejší filmaři, si poslechněte v rozhovoru.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.