Jen tvrdý věci. V Čechách vzniká platforma pro prodej rapových beatů

24. leden 2017

Dávno pryč jsou doby, kdy byl pojem „rapový producent“ enigmou, o které měla většina lidí pouze matnou představu. V českém prostředí se přehnala velká vlna „docenění“ beatmakerů před několika lety a uvedení autora produkce tracku v jeho názvu už přestalo být luxusem. V současnosti stojí producenti před další velkou výzvou, a tou je distribuce a patřičná odměna za jejich práci. S projektem, který si klade za cíl takové podmínky vytvořit, přišla dvojice beatmakerů z labelu Hypno808.

Dvaadvacetiletý producent Metro Boomin je mnohdy považován za mozek současného atlantského trapu. V profilovém rozhovoru pro časopis Fader k tomu uvedl, že aby se dostal tam, kde je, musel učinit brzy ve svém životě zásadní rozhodnutí. „Žádnej normální středoškolskej život, žádný poflakování se, žádný chillování,“ říká v rozhovoru hitmaker, který spolupracoval se jmény jako Future nebo Gucci Mane ještě před osmnáctými narozeninami.

Asketické odevzdání se tvorbě hudby je vlastní asi všem velkým jménům současné rapové produkce, ať už se jedná o původem pianistu kostelního sboru Zaytovena, anebo například slovenského producenta Dalyba, který v patnácti letech pod dohledem matky dojížděl do Prahy na soutěže ve vytváření beatů. V éře snadné dostupnosti technologií a softwaru je konkurence obrovská a prosadí se jen ti nejvytrvalejší. Peníze ale v producentském byznyse rozhodně nechybí.

03787088.jpeg

V tuzemském prostředí je situace hodně odlišná a do jisté míry stále amatérská a neuspořádaná. I přesto, že je česká rapová scéna dávno spojená s tou globální, jak dokládá například spolupráce DJ Wiche se jmény jako Lil Wayne a Raekwon, nedosahují producenti na podmínky, ve kterých by mohli volně tvořit. Generovat zisk ze samotné produkce beatů totiž v současné podobě v České republice víceméně není možné.

Situace, že by si někdo beat od producenta koupil, je výjimečná. Jedním z důvodů je právě absence platforem, kde by to bylo možné. Experimenty se streamovací službou SoundCloud, kde nabízel své beaty například pražský producent Gruzo, se ukázaly jako neúspěšné. V tuzemském prostředí navíc funguje spíše model, kdy se producenti domlouvají s rappery na neformální spolupráci, která v ideálním případě vede ke zvyšování povědomí o producentovi. Samotný zisk je ale většinou nulový.

Tuto situaci chtějí změnit producenti spojení s rapovým lablem Huga Toxxxe Hypno808, Freezer (Jan Kubík) a Peacock (Matyáš Kandl). Vytvořili globální platformu Ultimate Bangers pro prodej beatů, jejímž cílem je spravedlivě odměňovat beatmakery za jejich práci a zvyšovat kvalitu české produkce.

„Záměrem platformy není jenom zisk, ale především společný projekt, který spojí dohromady skupinu lidí. Ta by ve výsledku mohla vytvořit například sublabel, který by byl čistě producentský. Je na čase se dát dohromady a začít vytvářet podmínky, ve kterých nám bude růst prosperita,“ říká Freezer, když se bavíme před holičstvím, ve kterém jeden z nejlepších českých producentů pracuje.

Platforma by zároveň měla pomoci českým producentům distribuovat jejich věci ven. „V zahraničí jsou lidi zvyklí, že za beaty se platí. Rappeři je streamují na všemožných kanálech, hrají je na koncertech a mají z toho zisk, tak proč bychom ho nemohli mít my?“ dodává Matyáš „Peacock“ Kandl.

Všichni společně

I zavedený producent, jako je například již zmíněný slovenský producent Dalyb, člen rapového kolektivu HAHA Crew, přiznává, že by podobnou platformu uvítal. „Určitě bych to využil. Taky jsem využíval SoundCloud, ale to funguje spíš jenom jako nějaká banka tracků, na který ukazuješ svoji práci,“ říká Dalyb, který v den našeho rozhovoru hrál v Bratislavě. Právě DJing je jednou z mála možností, jak se může rapový producent živit hudbou. Dosáhnout však na cenu bookingu, za kterou je to možné, se podaří jenom málokomu.

Na trend v masové tvorbě beatů v posledních letech zareagovala velká spousta globálních webových platforem, které nabízí začínajícím producentům možnost své výtvory prodat. Jednou z nich je například SoundClick, který garantuje umělcům až 90% zisk z každé jednotlivé koupě. Ne všechny platformy ale nabízejí transparentní podmínky a jsou často nejenom nefunkční, ale také parazitující.

03787404.jpeg

„SoundClick a jiné podobné platformy podle mě upadají, a to především proto, že jsou zastaralé, využívající staré aplikace,“ říká autor projektu Peacock. „Je to něco jako MySpace,“ směje se Freezer. Oba si od Ultimate Bangers slibují, že se jim díky němu podaří spojit české a slovenské producenty a vytvořit podmínky, ve kterých budou moci zvyšovat úroveň české rapové produkce. Pokud se jim to podaří, můžeme se do budoucna těšit na kvalitnější produkci rapových hymen a bangerů. A těch – jak všichni víme – není nikdy dost.

autor: Dominik Čech
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.