Jeremiah Jae ztracený ve svém sonickém kosmu

20. srpen 2012

Vyšinuté beatové inženýrství losangeleského labelu Brainfeeder už na vlnách Radia Wave žádné speciální představování asi nepotřebuje. Kolektiv kolem producenta Flying Lotuse dokázal v posledních letech oživit žánr abstraktního a instrumentálního hip hopu, jehož odkaz vytesaný postavami, jako byli DJ Krush a DJ Shadow, dlouho skomíral.

Jenže i praotci žánru nakonec začali spolupracovat s rappery, a tak se čekalo, kdy Brainfeeder nabídne svoji první čistě rapovou desku. Teď čekání skončilo. Jeremiah Jae, kterého Flying Lotus v rozhovorech prohlašuje za „jednoho ze svých nejoblíbenějších umělců své generace“, debutuje na Brainfeeder deskou Raw Money Raps. A přesně jak by jeden čekal – album nabízí halucinační výlet někam mezi alternativní hip hop ze stáje Stones Throw a psychedelický post-soul dvojice Hype Williams. Jen si je třeba přiznat, že rap je tady až na druhém místě.

Album Raw Money Raps začíná symbolicky probuzením hlavního hrdiny ve skladbě Man (Revolution Pt.1), jako kdyby nám tím Jae chtěl naznačit, že máme také otevřít oči a vydat se s ním na cestu po fantastické zvukové krajině, kterou stvořil. V ní narazíte na vyšinuté beaty à la J Dilla a Flying Lotus šmrncnuté hauntologickou lo-fi estetikou kazetového šumu. Samozřejmě jsou tu i samply z blaxpoitation filmů a dubové efekty evokující vnímání posunuté drogami. Jae nezapře svoje původní povolání vizuálního umělce a spíše než o nějakém skládání hudby můžeme v jeho případě mluvit o tvorbě zvukového graffiti z fragmentů a útržků. Nejlepší produkcí se nicméně může pochlubit skladba Cat Fight, kterou mu napsal – hádejte dvakrát: Flying Lotus.

Když už jsme zase u Flying Lotuse, tak stojí za připomenutí, že hlavní kouzlo Cosmogrammy bylo právě v její abstrakci – deska posluchače zvala do svého světa a nechala ho, aby si v lesu zvuků našel vlastní cestičku, což je tedy vlastně metoda, s níž pracoval už volnomyšlenkářský free jazz 60. let. Co se ale stane, když do tohoto abstraktního světa vstoupí rapper? Jeremiah Jae vzal roli průvodce na sebe a mátožně se potácí mezi beaty a ozvěnami – chvíli cituje z rapového kánonu (Money and Food), chvíli zdraví své slavné kamarády (Greetings), aby v Hercules Versus The Commune utekl do komiksové nadsázky. Raw Money Raps hodně připomíná osm let starý zkouřený majstrštyk Madvillany, jenže zatímco DOOM svým silovým stylem doplnil minimalistické produkce Madliba, u Jeremiah Jae máte často pocit, že se ve svém vlastním sonickém kosmu ztratil a neví, jak se dostat ven. Nemá po ruce mystické přesahy jako Gonjasufi ani pozorovací schopnosti jako Blu, většinu času prostě jen zní jako chlapík, který trochu přebral a teď nahrává svůj monolog na diktafon.

02700222.jpeg

Debut Jeremiaha Jae má všechny vnější znaky kultovní desky, která láká k prozkoumávání bizarních úletů excentrika. Ve skutečnosti se ale za jejími kryptickými odkazy zase tak moc neskrývá a další poslechy už moc nových komnat neotevřou. Raw Money Raps je pro Brainfeeder nepochybně přelomová deska. Ne tak úplně svojí kvalitou, jako spíše novými cestičkami, jež naznačují, kudy by se FlyLo a spol. mohli vydat. Je to svěží předkrm k Until The Quiet Comes – tedy novince Flying Lotuse nachystané na začátek října. My už se teď ale těšíme na hlavní chod.

Jeremiah Jae – Raw Money Raps (Brainfeeder, 2012)

autor: Karel Veselý
Spustit audio