Jsou Češi národ popkulturních skeptiků, nebo jsme se už naučili bavit?

10. červenec 2019

Hudebník Jan P. Muchow naťukl v rozhovoru pro pořad Kompot zajímavé téma – v České republice se bere vážně i zábava. Proč často pochybujeme o formátech, které diváci jinde na světě nadšeně podporují? Jsme národ popkulturních skeptiků, nebo si prostě jenom víc vybíráme?

„U nás se všechno sleduje fatálně. V Německu je Eurovize prostě televizní zábava. Já se na SuperStar taky nedívám proto, že bych si myslel, že tam objevím neuvěřitelný talent. Je to prostě televizní zábava, která hraje na emoce,“ popsal Muchow svůj vztah k hudebním soutěžím. Nezájem o populární hudbu se přitom Čechům vyčítat nemůže. Písničky Eda Sheerana, „exbezdomovce s kytarou, který teď platí větší daně než Amazon“, si na jeho koncerty přišlo minulý týden zazpívat přes 150 000 lidí, zářijové vystoupení osudem po všech stránkách zkoušené Ariany Grande (teroristický útok na jejím koncertě v Manchesteru, smrt bývalého přítele) je už několik měsíců vyprodané a Češi jsou ochotni zaplatit velké částky i za lístek na „nezpěváka“ Leoše Mareše, který svou show asi nejvíc připomíná zmíněnou Eurovizi a kýč, který tak často nabízí.

Jan P. Muchow: Hudba k Samotářům byla ve své době „komerce“ a pop, proto jsme s ní nevyhrávali ceny

Jan P. Muchow

Hostem pořadu Kompot byl Jan P. Muchow – skladatel, performer, zásadní postava české elektroniky a člen nebo rovnou zakladatel mnoha úspěšných hudebních skupin různých žánrů. Získal čtyři České lvy za filmovou hudbu, ale paradoxně ne za tu nejslavnější ke kultovce Samotáři. Proč mu to nebylo líto?

Jenže právě u Mareše si můžeme být stoprocentně jisti, že sportovní haly neplní svými neodolatelnými melodiemi, ale vlastním espritem a životním příběhem, který všichni známe jako malou násobilku – sranda v rádiu s Patrikem, kožichy v létě, mokrý gel na vlasy, Tři slova, první český docela vtipný Instagram, Avík, …

Víc než televizní hvězdičky bez minulosti i budoucnosti Čechy baví (aspoň domnělá) autenticita. Potvrzuje to i Eurovize, jejíž přenos v České televizi sledovalo letos pouhých 300 tisíc diváků, což bylo stále o 50 tisíc víc než loni, kdy se hlavně v zahraničí favorizovaný „poster boy“ a hudební nováček Mikolas Josef dostal ve finále až na šesté místo. Zavedená indie skupina Lake Malawi se známým frontmanem Albertem Černým, která reprezentovala ČR letos, sice bodovala u národních porot, v celkovém hlasování diváků ale propadla. Češi na rozdíl od Němců asi opravdu berou zábavu tak nějak vážněji.

To ostatně dokazuje i pořad o popkultuře Kompot, který pro vás svědomitě připravujeme už tři a půl roku. Poslechněte si proto to nejlepší z posledních několika měsíců v našem komentovaném výběru – kromě Jana P. Muchowa, herečky a znalkyně islandské kultury Terezy Hofové a panelové debaty o Hře o trůny si připomenete i mírný hejtík na beauty youtubery. Kompletní díly najdete, když budete odebírat Kompot jako podcast na Spotify nebo v Apple podcastech!

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.