Když jdeš spát a probudíš se v Laponsku. Do Evropy se vrací noční vlaky, doslova cestování snů

26. květen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cesty nočními vlaky Beer With Travel:  vlak Bukurešť–Kišiněv

Máloco u lidí vzbuzuje takovou nostalgii jako vlaky. A co teprve noční rychlíky, které cestují Evropou, zatímco celý kontinent spí? Existuje poetičtější způsob cestování než ten, který inspiroval Itala Calvina k napsání knihy s názvem Když jedné zimní noci cestující? O cestování v lůžkových vagonech se v posledních měsících zase začalo mluvit. Před pár lety to přitom vypadalo, že noční vlaky jsou vyhynulý druh. 

V prosinci 2020 schválilo pražské zastupitelstvo, že bude dotovat noční spoje až padesáti miliony korun ročně. Praha s takovým nápadem navíc přišla jen pár týdnů poté, co se čtyři velcí západoevropští dopravci dohodli na obnově svých nočních spojů. Další linky ohlašují dopravci i teď na jaře. Čím to, že je o ně zase zájem?

Jan Šamla z Beer With Travel

„Během spánku se přesouváš z místa A do místa B. Šetříš čas a za jedny peníze, protože by sis stejně musel platit ubytování, se dostaneš z Prahy do Curychu. Je to boží a velmi praktický způsob dopravy,“ říká Jan, cestovatel a spoluzakladatel blogu Beer With Travel. 

„Vlak obecně je jako sociální hub, je podobný jako hostel,“ pokračuje Jan o výhodách cestování v nočních vlakových linkách. „Poznáš tam cestovatele v různých částech světa, něco podobného je vlak, kde na sebe narazí odlišní lidi, kteří by se jinak nemohli poznat.“

Pocity z cestování vlakem shrnuje výstižně novinář Anthony Lane v článku z časopisu New Yorker: „Zatímco na noční přelety chcete zapomenout, cesty nočními vlaky jsou nezapomenutelné.“ Kdo si vzpomíná, jak čekal v odbavovací hale na to, až mu po pásech přicestují zavazadla? Vůbec nikdo. Za to zážitky z lůžkových kupé s vámi zůstanou navždycky.

„Skvělý byl Polární expres ze Stockholmu do Narviku, který jede až za polární kruh a prokousává se celým Švédskem. Byli jsme tam v dubnu, takže ve Stockholmu bylo dvacet stupňů a sluníčko, a probudili jsme se v horách, kde byl metr sněhu, v Laponsku. Vyšli jsme ven v kraťasech, brodili se ve sněhu a říkali si: tyjo, to je boží,” říká Jan Šamla z Beer With Travel. Vypráví také o tom, jak se v nočním vlaku potkal s jaderným vědcem, který v kupé se studenty zrovna plánoval stavbu největšího iglů na světě. 

Jaké bylo cestovat noční linkou z dubnového večerního tepla až k arktickému ránu? Jaké lidi potkal cestovatel Jan Šamla z Beer With Travel ve vlacích? A proč se vlastně noční linky v Evropě málem staly vyhynulým druhem? Poslechněte si reportáž o renesanci nočního cestování.

Spustit audio