Když Norman Bates chodil do školy

14. únor 2014

Seriál Bates Motel je o dospívání nejznámějšího filmového psychopata dávno před příjezdem Marion Crane. V úvodní epizodě kupují matka se synem motel u silnice kdesi v Kalifornii, aby tam začali nový život. Jejich každodennost na novém místě je šňůra hororových i zvráceně groteskních epizod.

Norma a Norman jsou si na matku a pubertálního syna nezvykle blízcí. O otce přišli nedávno v jakési tajemné a krvavé nehodě. Norman má taky nevlastního bratra, kterého Norma odmítá. Pak je tu ještě Emma, dívka s kyslíkovou hadičkou přes obličej, Normanova spolužačka, která se výrazně inteligentnímu a vnímavému klukovi líbí, místní šerif a místní problémová holka. Zpočátku je matka a syn v novém bydlišti tou nejprapodivnější dvojicí, kdysi průmyslem pulzující městečko se ale brzy ukazuje jako twinpeaksovský zapadákov, kde jeden den někdo zničehonic zmizí a druhý den najdou otce problémové holky za volantem auta popáleného jako živá pochodeň.

Seriál se ani nesnaží připomínat Psycho, ani skládat poctu Alfredu Hitchcockovi. Fascinace příbuzností se slavným hororem vydrží maximálně několik úvodních dílů, ve kterých všechny části motelu i sousedícího domu známé z filmu mají svoje malé cameo.

Počet zneklidňujících obrazů a brutálních scén (hned v druhém dílu projíždí Norma náměstím, na kterém je vystavena hořící mrtvola) by v rodinném seriálu televizního diváka ještě před několika lety šokoval. V seriálu dějově předcházejícím nejslavnějšímu filmovému hororu jsou ale nakonec logické. Tísnivá atmosféra je vyvážená skrytě humorným tónem, proto seriál nepůsobí závažně, ale oddechově. Scéna, kdy se matka se synem snaží uklidit mrtvolu, je téměř groteska. Seriál si pak může v atmosféře humorné nereálnosti zůstat i v momentech, kdy Norman náhodně potká čtyři nové spolužačky – všechny jsou krásné, všechny se o něj zajímají a jeho následná cesta do školy je jako z MTV klipu. Některé momenty tak budí dojem, že jsou trochu přes čáru, některé postavy i typy herců jsou spíš šablony – jako černovlasý Malfoy, bratr problémové holky, který Normana evidentně rád nemá a dává to najevo zarputilým mračením.

02860129.jpeg

Vera Farmiga (Skrytá identita, Lítám v tom) a Freddie Highmore (Hledání Země Nezemě) jsou dalšími filmovými herci, kteří ochotně zběhli od filmu k seriálu. Její Norma je zřetelně nenormální a zároveň okouzlující, jeho Norman je vážný, přemýšlivý teenager. Jejich vztah je směsicí něčeho hezkého a zvráceného zároveň. Nejenže je mezi matkou a synem téměř erotická láska, Norma se k synovi chová spíš jako k partnerovi než jako k potomkovi, každý z nich taky reprezentuje opačný postoj k poskvrněné minulosti. Matka chce v právě zakoupeném motelu začít znovu. Podle Normana pro některé lidi žádné znovu není.

Právě podivný vztah a nátura dvou nejednoznačných postav je na seriálu to nejzajímavější. Freddie Highmore vypadá přesně tak, jak mohl v pubertě vypadat představitel filmového Normana Batese Anthony Perkins. Seriálová Norma pak může vypadat jakkoliv. Vera Farmiga svoji postavu přirovnává k obrazu Madonny od Edvarda Muncha. „Celý scénář vyvolával takový pocit něčeho na scestí, něčeho zvráceného, ale zároveň nějak svatého. Připadalo mi to jako opravdu bizarní milostný dopis matky synovi.“

02860133.jpeg

Jestli má cenu věnovat seriálu pozornost do konce sezony (televize A&E zatím odvysílala jen několik epizod) bude záležet na scenáristické formě Carltona Cuse, jednoho z dvojice scenáristů Lost. Druhý scenárista Damon Lindelof napsal pro Ridleyho Scotta scénář Promethea a producent a spolutvůrce pilotu Lost J. J. Abrams momentálně žije sen každého geeka od filmu – v květnu jde do kin jeho Star Trek a má natáčet další díl Star Wars, Cuseovým největším kariérním zářezem ale zůstává v mnohém průlomové, ale scenáristicky často nevyvážené Lost. Dají se tedy čekat wow momenty a originální dějové zápletky i za vlasy přitažené zvraty a laciné nápady.

Bates Motel mezi současnou americkou seriálovou produkcí nehraje první ligu, tu dnes kontrolují jiní. Osvěžujícím způsobem ujetý seriál se dá zařadit do kategorie těch oddechových. Dívat se pro relax na takto zajímavý a originální seriál ale rozhodně není žádná guilty pleasure.

Spustit audio