Krev, slzy a sperma. Vyšla kniha Čítanka filmového braku

4. listopad 2019

„Pojali jsme to jako sérii procházek zrádným, nevábným, ale zároveň perverzně přitažlivým terénem brakových filmů. Každá kapitola se zabývá jedním pojmem, který se s brakem spojuje, takže vás čeká nakouknutí do oblasti exploitation cinema, béčkových filmů, gimmicků, campu a kultovních filmů, gore, porna a lidové kultury,“ píší autoři v úvodu knihy.

Čítanka filmového braku vysvětluje genezi těchto pojmů, ukazuje jejich fungování na konkrétních příkladech z praxe a v závěrečné kapitole je navíc zasazuje do prostředí českých filmů. Autoři Antonín Tesař, David Čeněk, Jiří Flígl a Jiří Blažek slibují, že kromě světových brakových přeborníků formátu Williama Castla, Johna Waterse nebo mexického luchadora Santa vás proto čekají třeba i Karel Hašler, Zdeněk Troška a hrstka brakových domácích kutilů, o kterých jste nejspíš nikdy neslyšeli.

Jiří Blažek, který v publikaci mimo jiné osvětluje v kontextu filmového braku termín gimmick, vnímá filmový brak jako zdvižený prostředníček vůči takzvaně kultivovanému vkusu. Braková kinematografie ho baví i tím, že netvoří jednolitý estetický kánon, na který by bylo možné nějak sofistikovaně reagovat.

Další z autorů Jiří Flígl si brakové filmy spojuje s dětstvím a s tehdejším intenzivním zážitkem. „Když jsme byli malí, všichni jsme některý z filmových braků viděli a bývají to jedny z nejintenzivnějších diváckých zážitků celého našeho života,“ říká Jiří Flígl. V dospělosti, kdy jsme emočně okoralí, už podle něj při sledování braku nedokážeme pocítit ten dětský úžas a díváme se na něj spíš s výsměchem.

Mnozí z nás však podle Flígla někde v koutku duše nepřestávají toužit po tom, aby se ten silný prožitek při sledování filmu vrátil. I to je podle jeho slov jedna z motivací, proč se autoři knihy podílí také na pořádání Festivalu otrlého diváka, který se na tento typ filmů specializuje. Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio