Laura Veirs: Čmeláčí country pro děti

22. prosinec 2011

Písničky pro děti jsou jedním z nejtěžších a zároveň nejméně pochopitelných žánrů. Už samotné psaní pro děti vyvolává dojem, že je potřeba vytvářet pro ně přikrášlenou paralelní realitu a patřičně jim vymýšlet témata tak, aby nedošlo k újmě na duševním zdraví.

Občas se ale zadaří a v tomhle doslova mikrožánru se objeví nahrávka, která stojí za to, není na první poslech pitvorná a dá se beze strachu poslouchat i v případě, že je vám víc než pět let.

To je případ aktuální desky americké písničkářky Laury Veirs nazvané Tumble Bee. Není se třeba děsit – Tumble Bee se sice prezentuje jako sbírka dětských písniček, ve skutečnosti je to ale spíš hloubkový průzkum tradiční americké folkové hudby. A vlastně ani není překvapením, že se téhle sondy zhostila právě Laura Veirs. Písničkářka, která navenek vystupuje jako obrýlená intelektuálka (ostatně vystudovala mandarínskou čínštinu), se na scéně pohybuje už více než deset let a za tu dobu dala jasně najevo, kterým směrem se hudebně pohybuje.

02513574.jpeg

Od dětství poslouchala především staré country, které v dospělosti zkombinovala s vkusným popem a na vzniklé paletě natočila sedmičku desek, z nichž vyčnívá především skvělá Saltbreakers z roku 2007. Podobně jako je sama Laura nenápadná svým lehce šprťáckým vzhledem, je ale nenápadná i její hudba. Chtělo by se říct, že postrádá tah na branku, u hudby, která je postavená především na dobře vystavěné písni, to ale zase tak nevadí.

Přestože je její poslední deska, jak už bylo řečeno, prezentována jako dětská kolekce, není zásadním úkrokem stranou, spíše pochopitelným vyústěním. Zpěvačka s vizáží starostlivé matky zkrátka pod svá křídla přebírá děti a nabízí jim vlastní vizi vkusné hudby, která neurazí, ale ani nemá zásadní tendence vychovávat.

Třináctka skladeb je poskládaná z tradicionálů, mnohdy starých i 100 let, které často ani nebyly složeny jako písně pro děti. Pohádkové vyznění písniček vhodných pro poslech před spaním jim dává až samotná Laura Veirs se svým citlivým a zároveň civilním projevem. Skvělým příkladem tohoto přístupu je třeba skladba Soldier's Joy, kterou Veirs interpretuje v duetu se zpěvákem The Decembrists Colinem Meloyem a která se tematicky točí kolem americké občanské války. K nejlepším momentům patří i píseň Why Oh Why legendárního folkaře Woody Guthrieho, která oplývá skoro až surrealistickým textem o slonech a ptácích.

02513573.jpeg

Album ale funguje především jako celek. Civilní, vkusné, dobře zaranžované. V záplavě současné hudby se může zdát, že vystavět celé album dětských písní na motivech starých folkových melodií je jednoduše „mimo“ – Laura Veirs ale přesvědčuje, že i taková hudba má svoje místo a stojí za to jí dát šanci.

autor: Jiří Špičák
Spustit audio